V MHD se cestující ve vedrech musí obejít bez klimatizace. Byla by fajn, shodují se
Když je u nás velké vedro – a těch dnů už letos v Česku pár bylo – oceníme ve svých autech výhodu dobře nastavené klimatizace. Řidiči na ni často myslí už při koupi vozu. Ve veřejné dopravě nám musí ale většinou stačit otevřená okna vozů. Například v Liberci by ale cestující nebo záchranáři klimatizaci v MHD ocenili.
„Kolapsy z vedra v MHD řešíme průměrně jednou až dvakrát týdne,“ konstatuje Lenka Markovičová z liberecké záchranky.
I paní Věra viděla párkrát spolucestující ve vedru v tramvaji omdlít a klimatizaci by v ní přivítala: „Určitě by měla být, někdy je to vedro neúnosné. Otevřená okna nepomůžou, to je k ničemu, tam ještě pouštíte teplo. Pro starší lidi to musí být hrozné.“
Přidávají se i další lidé na zastávce. „Bylo by to lepší určitě, mám problémy s tím, že se hodně potím." „Klimatizace by byla fajn, ale nesměla by tam být příliš velká zima, aby tam člověk nenastydl,“ uvažuje nahlas paní, podle které se to i bez klimatizace dá vydržet.
Martina Poršová z libereckého dopravního podniku ale říká, že si cestující musí uvědomit, že vozidla MHD slouží především k rychlé přepravě velkého množství cestujících:
„Z toho plyne, že dveře se budou vždy otvírat. Otevírání tři až čtyř dveří při zastávkách, které jsou po pěti stech až tisíci metrech, zaručuje dostačující provětrávání vozidla.“
Podle Poršové klimatizaci v našich poměrech ani nenabízí výrobce. Cestující se podle ní alespoň nemusí bát, že by při vedru ve své kabině zkolaboval řidič: „Tam je umístěna buď ochlazovací nebo klimatizační jednotka.“