Biopotraviny jsou teď hitem. Najít odběratele je ale stále těžké
Mnozí drobní čeští zemědělci se dali na produkci biopotravin. Často našli volné místo na trhu a postupně se prosazují, například nabízejí zboží ve specializovaných řetězcích s biopotravinami, prodávají svoje produkty na farmářských trzích nebo přes e-shopy. Zdá se, že právě biovýrobky by mohly českým zemědělcům pomoci na cestě z krize.
Biopotraviny jsou trendovou věcí. Tomáš Soška v Sosnové na Opavsku vyrábí ovocné a zeleninové biošťávy. Říká, že najít odbyt není jednoduché. „Jsme rodinná firma, to znamená, že obhospodařujeme zhruba 120 hektarů a zaměstnáváme šest lidí. Odbyt je naše asi největší bolestivé místo, protože dohodnout se s řetězci je velmi těžké,“ popisuje Soška.
Jaký je zájem o biopotraviny a s čím se potýkají drobní výrobci bioproduktů zjišťoval Zbyněk Zykmund.
Upozorňuje, že jeho šťávy se rozhodně nedělají z koncentrátu a neobsahují stabilizátory. „Náš výrobek je něco jako tekuté ovoce. To znamená opravdu jenom vylisovaná ovocná šťáva. Máš výrobek je surový mošt. Tento surový mošt je přesná receptura toho, co dělaly naše babičky.“
Dostat svoje biovýrobky do velkých obchodních řetězců je problém, potvrzuje i Josef Sklenář z biofarmy Sasov, která produkuje masné výrobky. „Daří se nám tak asi patnáct až dvacet procent exportovat do Německa. Farmářské trhy jsou úplně v počátcích. Tam si troufnu říct, že je to tak pět procent produkce. Zbytek jsou drobní odběratelé, kteří si objednávají přes náš eshop,“ popisuje Sklenář.
Všechno je to potom o ceně, o kvalitě a také o vašem zdraví, říká Sklenář. „V uvozovkách dobrý potravinářský technolog dokáže ze sto kila kýty udělat sto osmdesát kilo pizza šunky. My když dáme sto kilo biokýty, tak nám vypadne zhruba osmdesát pět kilo. Tady vidíte ten obrovský handicap,“ vysvětluje Sklenář.
S levnou šunkou si tak přinesete domů spoustu vody a taky třeba polyfosfátů. Zájem o biovýrobky roste, potvrzuje operativní ředitel jednoho z obchodních řetězců u nás Petr Dupal. „Když srovnám rok 2009 a 2010, tak tam máme nárůst nějakých šedesát devět procent. V celkovém prodeji se bavíme asi o jednom procentu podílu obratu,“ říká Dupal.
Podíl bioproduktů na rakouském trhu je mezi deseti a patnácti procenty. U nás by to prý v nebližších dvou letech mohlo být okolo tří až pěti procent. Záleží pak jen na zákazníkovi, jestli sáhne po tuzemském nebo zahraničním biovýrobku.