Bude konec deseti a dvacetihaléřů začátkem zdražení?

Brzký zánik desetníků a dvacetníků by mohli někteří prodejci využít k neúměrnému zdražování - toho se obává především Sdružení na ochranu spotřebitelů. Novela zákona o ochraně spotřebitele, která nabývá dnes učinnosti, ukončí platnost těchto drobných mincí k poslednímu říjnu. Už teď chce ale Sdružení hající zájmy spotřebitelů sledovat zaokrouhlování cen u jednotlivých prodejců, tvrdí jeho šéf šéf František Lobovský.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

desetihaléř

desetihaléř | Foto: ČNB

"Předpokládá se, že zaokrouhlováno bude u pokladny. Takže celkový nákup bude pak zaokrouhlován: desetníky, dvacetníky směrem dolů. Třicetníky, čtyřicetníky, padesátníky, šedesátníky a sedmdesátníky směrem k padesátihaléřům. Osmdesátníky a devadesátniky pak směrem nahoru k celé koruně," řekl Lobovský.

Na určité zdražení, kvůli stahování deseti a dvacetihaléřů z trhu, upozorňuje také centrální banka. Podle její mluvčí Alice Frišaufová to ale nebude nic dramatického: "Analýza nám říká, že i kdyby obchodníci zaokrouhlovali jednotlivé položky nákupu nahoru, což nepředpokládáme, tak to zvýšení cen nebude činit více než půl procentního bodu."

Poznat bychom mohli zaokrouhlování hlavně na cenách drobných věcí do padesáti korun, předpovídají ochránci spotřebitelů a někteří ekonomové. Zdražit by mohlo zboží podobně jako v zemích Evropské unie po zavedení eura na začátku loňského roku

Nářky nad zdražováním spojeném s novou měnou jsou stále slyšet mezi obyvateli v Rakousku, Německu a Nizozemsku. Studie Nizozemské centrální banky ale konstatuje, že za vyšší ceny nemůže jen euro.

Dokument prolistovala zpravodajka Českého rozhlasu v Beneluxu Pavla Kvapilová: Sami nizozemští obchodníci přiznali, že ceny zaokrouhlovali spíše směrem nahoru. Malé obchody přitom zdražovaly dramatičtěji než ostře soupeřící supermarkety. Banka se pokusila vypočítat vypočítat čistý euroefekt a došla k tomu, že tento krok zvýšil maloobchodní ceny o půl až jedno procento. Dlouhodobě by se ale podle studie měla situace vyvíjet pro spotřebitele pozitivně.

Milan Kopp, Helena Šulcová, Pavla Kvapilová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme