Cestování vlakem se i v Česku opět stává populární. Svědčí o tom statistika
Není to tak dlouho, co si hodně lidí myslelo, že "zlaté časy železnice" už jsou dávno pryč. A s nostalgií vzpomínali na filmy z první republiky, kdy vlaky byly králem a páteří dopravy. Dlouho to vypadalo, že železnice se ke své slávě už nevrátí. Teď má ale k cestě k větší popularitě opět slušně nakročeno. Vzestup osobní železniční dopravy dosvědčují čísla ministerstva dopravy.
Přeprava osob po železnici loni rostla nejvíc za posledních 18 let. Meziročně vzrostla o 8 procent, když poskytla dopravu 173 milionům cestujícím. Ukazatel takzvaných osobokilometrů vzrostl přes 7,25 miliardy.
Jde o přepravní výkon měřený ukazatelem, který představuje množství přepravených lidí násobených délkou ujeté tratě. A protože roste i délka tras, které lidé po železnici ujedou, roste i ukazatel osobokilometrů.
V roce 2011 byla průměrná cestovní vzdálenost na železnici 40 kilometrů, loni to bylo v průměru 112 kilometrů. Takže lidé nejen tradičně dojíždějí do práce, ale volí koleje i při delších cestách. Ovšem k růstu toho ukazatele přispívá i renesance příměstských spojení.
Dva zásadní důvody - konkurence a ceny pohonných hmot
Lidé se k vlakům vrací ze dvou důvodů. Tím prvním je konkurence. S nástupem soukromých přepravců se i České dráhy musely oprostit od letitého přístupu svých zaměstnanců k cestující veřejnosti a zlepšit své služby. A uvědomily si, že cestující jsou zákazníci a že jim přináší peníze. A že se vyplatí bojovat o jejich přízeň.
Konkurence také znamená, že ceny jízdného se musí přizpůsobit, dále že se na kolejích objevily moderní vozy, které cestujícím nabízí větší komfort. Kromě toho se konečně projevily nekonečně dlouho trvající modernizace železničních koridorů, což zrychlilo přepravu a vlaky dokážou vyhrát souboj s časem proti cestě po silnicích.
Druhým důvodem jsou stále dražší pohonné hmoty. To mnoho lidí odradilo od toho, aby jeli sami autem, a proto raději nasedli do vlaku. Zvlášť při stavu silnic a dálnic u nás.
Ztrátová nákladní doprava
U nákladní dopravy je to trochu jiné. Dražší nafta plus mýtné sice nahrává to tomu, aby rostla i nákladní přeprava po kolejích, v praxi to ale vypadá tak, že ČD Cargo, tedy nákladní železniční dopravce Českých drah, se loni dostal to tak velkých problémů, že musel odejít šéf Gustav Slamečka. Společnosti hrozila dvoumiliardová ztráta.
I když se odhlédne od účetních operací, jako je přecenění majetku nebo tvorba rezerv, tak je provozní ztráta přes čtvrt miliardy korun dostatečným důvodem.
ČD Cargo si stěžuje na příliš vysoké poplatky za využívání kolejí. Společnost proto přišla s plánem, jak se vymanit z dluhů. Prodá 87 zmodernizovaných lokomotiv, a bude si je od nového vlastníka pronajímat. Sešrotuje pět tisíc vagonů a propustí asi dva tisíce lidí.
V plánu na ozdravění firmy je mnoho podobných ekonomických myšlenek. Ale nápad, jak získat nové zákazníky pod tlakem konkurence podobně jako v osobní dopravě, se tam podle odborníků zatím neobjevil.