CzechInvest: Doba přílivu velkých zahraničních investic do ČR skončila

Zahraniční společnosti investovaly v Česku v prvním pololetí více peněz než loni. Celkový objem investic se přiblížil téměř k 20 miliardám korun. Doba velkých nákupů nebo rozšiřování výroben zahraničních podniků ale podle analytiků končí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Finance, peníze | Foto: Free Stock Photos

Na českém trhu investují hlavně firmy, které v zemi podnikají už delší dobu. Podle odborníků znají dokonale podnikatelské prostředí, legislativní podmínky a také dokážou lépe odhadnout, jak se bude vyvíjet poptávka po jejich zboží.

Z pohledu nákladů se firmám stále vyplatí do výroben nebo provozoven investovat peníze. S růstem jejich investic bude také přibývat počet pracovních míst. Podle agentury CzechInvest, která investice zahraničních firem zprostředkovala, jich podniky vytvoří až pět tisíc.

To znamená o polovinu více než ve stejném období loňského roku. Místa vzniknou v rámci jednotlivých projektů firem, kterých bude více než 40. Mezi firmy, které investují na českém trhu, patří hlavně společnosti podnikající v automobilovém průmyslu.

Kolem 2,5 miliardy korun chce investovat firma Continental Barum, která vyrábí pneumatiky. V Otrokovicích na Zlínsku podle CzechInvestu vytvoří díky rozšíření výroby nákladních pneumatik přes 290 nových pracovních míst. S investicí za více než jednu miliardu následuje firma KAMAX, další výrobce dílů pro automobilový průmysl. A společnost CPI Moravia Books rozšíří výrobu knih v Pohořelicích skoro za 830 milionů korun.

I když na trhu investují především zavedené firmy, najdou se i podniky, které v Česku teprve začínají. Není jich však mnoho. Mimo jiné proto někteří odborníci mluví o tom, že doba velkých investic je pryč.

Českou republiku si jako novou destinaci pro své investice v prvním pololetí vybralo osm firem. Celkově se na projektech nejvíce podílejí německé, švýcarské, japonské, ale i české podniky. Absolutní převahu mají průmyslové firmy. A to nejenom ty, které podnikají v automobilovém odvětví. Firmy investují například také v oblasti gumárenského průmyslu.

Zahraniční firmy láká i potravinářství

Podle odborníků je tak pravděpodobné, že expandovat do Česka, byť tedy v menším množství než dříve, budou hlavně firmy z těchto odvětví. Na trhu je ale podle nich ještě jedna oblast, která láká zahraniční firmy, a tou je potravinářství.

Podle dřívějších informací České asociace franšízingu plánuje ještě letos na český trh vstoupit deset světových značek. Většinou to jsou firmy, které mají restaurace rychlého občerstvení.

Je to například řetězec Denny´s. České zákazníky chce oslovit i Church's Chicken a zajímá se o ně také zmrzlinářský řetězec Cold Stone Creamery.

Oproti jiným firmám expandují tyto společnosti většinou prodejem franšízových práv. O jejich nákupu už někteří podnikatelé jednají.

Jan Beneš, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme