Financování výstavby dálnice D4 není výhodné. Podle kontrolorů nebyly správně vyčíslené výdaje

Výstavba dálnice D4 formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) možná pro stát nebude tak výhodná, jak se předpokládá. V tiskové zprávě to v pondělí uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Kontroloři upozornili, že ministerstvo dopravy nedodalo dostatečné podklady o výdajích na provoz, obnovu a údržbu českých dálnic a výhodnost byla nakonec stanovena na základě převážně zahraničních zkušeností. Resort s kritikou nesouhlasí.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dálnice, ilustrační foto

Dokončení pěti nových úseků dálnice D4 v délce téměř 32 km, včetně opravy 17 kilometrů čtyř stávajících úseků, je plánováno nejpozději na závěr roku 2024 (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Resort v reakci napsal, že výhodnost modelu financování formou PPP při výstavbě D4 nelze v žádném případě zpochybnit.

Kontroloři prověřovali, jak ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic v letech 2013 až 2023 využívaly státní peníze určené na přípravu, výstavbu a provozování dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem.

Senát schválil zákon, který má ulehčit budování silnic nebo železnic. ‚Doženeme okolní státy,‘ slibuje Kupka

Číst článek

U projektu PPP výstavbu dálnice, provoz a údržbu zajišťuje a financuje soukromá firma, stát jí následně po určitou dobu platí smluvní odměnu, takzvanou platbu za dostupnost.

Dokončení pěti nových úseků dálnice D4 v délce téměř 32 km, včetně opravy 17 kilometrů čtyř stávajících úseků, je plánováno nejpozději na závěr roku 2024.

Stát má zhotoviteli platit za dostupnost následujících 25 let, tedy až do roku 2049. Po uplynutí smluvního vztahu přejdou provoz i údržba pod stát.

Kontroloři v tiskové zprávě upozornili na to, že ačkoliv v roce 2020, tedy v době vyhodnocování výhodnosti projektu PPP, provozovalo a udržovalo ministerstvo dopravy, respektive Ředitelství silnic a dálnic, 1276 kilometrů dálnic, nebylo schopno stanovit výdaje na provoz, obnovu a údržbu těchto komunikací.

Nakonec je odhadl poradce projektu, avšak převážně na základě svých zkušeností ze zahraničí, podle něj je projekt PPP dálnice D4 o 25 procent výhodnější oproti výstavbě klasickým způsobem.

Když jsem nastupoval do Ředitelství silnic a dálnic, mělo pověst horší než věznice, říká tiskový mluvčí

Číst článek

Kontroloři podotkli, že na kvalitě vstupních údajů závisí celý výpočet, i menší změna ve vstupních údajích má podle nich na výhodnost projektu významný vliv.

Ministerstvo dopravy uvedlo, že v dané době byly k dispozici pro porovnání pouze zahraniční zkušenosti a v rámci ekonomických hodnocení modelované výdaje na budoucí dlouhodobou údržbu aktiv na straně Ředitelství silnic a dálnic při zohlednění celkových ročních cash flow směřujících do oprav a údržby na straně Ředitelství.

Kontroloři dále upozorňují, že při zohlednění inflace v letech 2020 až 2022 a predikce České národní banky a Evropské centrální banky do roku 2049 bude Poslaneckou sněmovnou schválená platba za dostupnost ve výši 29,5 miliardy korun nedostatečná.

Kvůli železničnímu tunelu se má zbourat část dálnice D3 u Ševětína. Omezení mohou trvat několik let

Číst článek

Podle výpočtů kontrolorů, kteří inflaci z let 2020 až 2022 a zmíněné predikce započítali, bude platba státu za dostupnost o 4,2 miliardy vyšší. Resort ale podotkl, že výpočet kontrolorů mimo jiné nezohledňuje srážky za nedostupnost dálnice, které lze podle něj v určité míře očekávat.

Nepředpokládá tak, že by reálný vývoj plateb za dostupnost měl překročit rámec schválený poslanci.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme