Dálnice na Slovensku i na nevyvlastněné půdě, poslanci přehlasovali Kisku

Slovenský parlament v noci na pátek hlasováním prolomil veto prezidenta Andreje Kisky a opětovně schválil zákon, na jehož základě bude možné v zemi stavět dálnice a rychlostní silnice i na nevyvlastněných pozemcích. Poslanci tak rozhodli poté, co hlava státu ve čtvrtek odpoledne vrátila předlohu sněmovně s odůvodněním, že představuje významný zásah do ústavou zaručeného práva vlastnit majetek.

Bratislava Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Slovenský premiér Robert Fico za Smer

Slovenský premiér Robert Fico za Smer | Zdroj: Reuters

Vláda premiéra Roberta Fica navrhla minulý týden zjednodušit pravidla při vydávaní stavebních povolení na vybrané silnice a umožnit vykonávání stavebních prací na cizí půdě. Kabinet tak učinil po problémech s výkupem pozemků pro budování silnic u Bratislavy v rámci projektu veřejně-soukromého partnerství (PPP). Sněmovna pak na počátku tohoto týdne ve zrychleném režimu předlohu poprvé schválila.

Nově bude moci například správce slovenských dálnic, Národná diaľničná spoločnosť, získat stavební povolení již během vyvlastňovacího řízení a ještě předtím, než se stane vlastníkem půdy, na které budou silnice postaveny. Úřady také budou moci povolit na cizích pozemcích některé stavební práce, a to v rozsahu, který ještě umožní případný návrat vyvlastňovaného pozemku do původního stavu.

Kiska se odvolává na ústavu

Prezident Kiska namítal, že norma je v rozporu s ústavou a že by navrhovaným způsobem neměla napravovat manažerské chyby při přípravě zmiňovaného PPP projektu.

Smlouvu s konsorciem pod vedením španělské společnosti Cintra na výstavbu asi 60 kilometrů dálnice a rychlostní silnice v okolí Bratislavy prostřednictvím PPP uzavřelo Slovensko loni, byť úřady tehdy neměly a ani dosud nemají vykoupeny všechny pozemky.

Slovensku hrozí pokuta

Státu za to od konsorcia hrozí pokuta. Podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Arpáda Érseka zhruba desítka majitelů pozemků požaduje na základě vlastních znaleckých posudků za pozemky mnohem vyšší ceny, než vyplývá z posudků, které si nechal vypracovat stát.

Na rozpor schváleného zákona s ústavou upozorňovala i část opozice. Slovenský ústavní soud již v roce 2011 zrušil zákon z dílny první Ficovy vlády, který umožňoval na nevyvlastněných pozemcích stavět dálnice a rychlostní silnice bez omezení.

Podobný návrh, jako nyní schválil slovenský parlament, tedy možnost přiznat takzvanou předběžnou držbu k ještě nevyvlastněným pozemkům a umožnit na nich stavět dopravní stavby, odmítla v dubnu česká Poslanecká sněmovna. Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová tehdy před zavedením tohoto institutu varovala, hrozily by podle ní soudní spory o náhrady škody.

 

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme