Internetové obchody často nedodržují občanský zákoník
Pouze 26 internetových obchodů ze 100 u nás dodržuje občanský zákoník. Průzkum Sdružení na obranu spotřebitelů ukázal, že některé obchody zkracují zákonnou záruční dobu nebo vylučují právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy v případě, že si zákazník zboží objednal na internetu, ale odebral osobně.
Objevily se ale i další závažné nesrovnalosti, říká právnička Sdružení Klára Přikrylová. "Obchodníci účtují poplatky za takzvanou neoprávněnou reklamaci, čímž se snaží vyloučit nebo omezit právo spotřebitele na to, aby vůbec zboží mohl reklamovat. Často jsme se setkávali i s tím, že prodejci odmítali přijmout zboží k reklamaci, pokud nebylo dodáno v originálním obalu, což samozřejmě ne každý si schovává obal do výrobku po dobu 24 měsíců a ani to zákon nepředpokládá, čili prodejce by si toto neměl na spotřebiteli vynucovat."
Podle Přikrylové ale chybující obchodníci vzali průzkum Sdružení na obranu spotřebitelů v potaz a na jeho výsledky rychle zareagovali. "Zaznamenali jsme vesměs kladné odezvy ze strany obchodníků a určitou vůli tu nepříznivou situaci napravit. V průběhu tří týdnů, které měli na odstranění těchto závad, se nám ozvalo 68 obchodníků a z nich polovina nedostatky nějakým způsobem odstranila nebo opravy avizují."