Obří drak nebo plachetnice?

Deseti až patnáctiprocentní úsporu paliva zatím hlásí experimentální nákladní loď tažená obřím drakem. Ta vyplula z německých Brém a směřuje do Venezuely. Proti klasickým plachetnicím má drak tu výhodu, že ve výšce 300 metrů vane vítr až třikrát silnější, než nízko nad hladinou.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

v přístavu

v přístavu

Loď "Beluga SkySails" táhne drak o ploše 160 metrů čtverečních. Je zhotovený z pevného textilu a v tuto chvíli využívá příznivých větrů v okolí Azorských ostrovů. Posádka zatím hlásí denní úsporu paliva v hodnotě tisíce až patnácti set dolarů.

"Zatím techniku přizpůsobujeme, testujeme a pracujeme na stabilitě," cituje agentura Reuters kapitána lodi Lutze Heldta. Kombinace padáku a draka, pro kterou se vžil výraz "SkySail," se údajně ještě nikdy nezkoušela za tak extrémních podmínek, jaké panují ve středním Atlantiku.

Německé rejdařství Beluga počítá s tím, že se nová technologie osvědčí a že tyto lodě bude možné vyrábět na zakázku. Kritici ale upozorňují na skutečnost, že drak vypuštěný do výšky 300 metrů, nikdy neutáhne obří tankery, které jsou až 50krát větší, než loď Beluga SkySails.

Milan Kopp, Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme