Snížit spotřební daň u pohonných hmot by nebylo správné, tvrdí ekonom Marek

Ceny benzínu a nafty přerostly rekordní úroveň a nevypadá to, že by měly v nejbližší době výrazně klesnout. Pro někoho to znamená jen nepříjemnost nebo nutnost omezit výlety autem, pro jiného ale vážný problém v podnikání. Obavy mají především menší autodopravci.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čerpací stanice

Čerpací stanice | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

Mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix Radiožurnálu řekl, že pokud nebude snížena spotřební daň na pohonné hmoty, hrozí, že české firmy začne vytlačovat levnější zahraniční konkurence.

Podle ministra financí Miroslava Kalouska (TOP 09) by ale podobná daňová úprava nedávala ekonomický ani rozpočtový smysl. K dočasné změně daní kvůli zdražování benzinu a nafty přikročili Francouzi. Podle hlavního ekonoma Patria Finance Davida Marka by však šlo o nesystémový, špatný krok.

„Každá oblast podnikání s sebou nese nějaké riziko. A to, že rostou ceny ropy, není vina české vlády,“ komentoval návrh snížit spotřební daň u pohonných hmot David Marek v Ozvěnách dne a pokračoval:

Přehrát

00:00 / 00:00

Nápad snížit spotřební daň na pohonné hmoty komentoval v Ozvěnách dne hlavní ekonom Patria Finance David Marek

„Díky tomu, že rostou ceny ropy, tak rostou ceny pohonných hmot, a reagovat na tento vnější faktor úpravou daní jednou za čtvrt roku tam, pak zase zpátky, si myslím, že by nebylo správné.“

„Například ke konci roku můžou začít výrazně stoupat ceny potravin, z důvodu toho, že je na severní polokouli prakticky všude výrazná neúroda kvůli suchému počasí. Měly by kvůli tomu klesnout sazby DPH na potraviny?“ položil řečnickou otázku Marek.

Jinou věcí je, že se zvyšování cen pohonných hmot může promítnout i do cen zboží v obchodech.

„Teď je otázka, jestli to zůstane v maržích dopravců, nebo jestli ti přenesou zvýšené náklady na své zákazníky. To znamená na ty, kdo používají dopravní služby. V posledku se to může objevit i v cenách například spotřebního zboží v obchodech, protože to samozřejmě musí být do těch obchodů nějakým způsobem rozváženo.“

„Ale to je inflační vliv drahých cen komodit, se kterým se nesetkáváme poprvé, a může se to opravdu stát. Vyhnout se tomu nelze,“ domnívá se ekonom Marek.

mta, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme