Velké nadnárodní firmy se už připravují na odchod Řecka z eurozóny

Nadnárodní firmy, které mají své pobočky v Řecku, se už začaly připravovat na možný odchod země z eurozóny. Většina manažerů a analytiků se přitom podle deníku The Wall Street Journal shoduje na tom, že dopad takového kroku je nepředvídatelný.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zůstane Řecko v eurozóně?

Zůstane Řecko v eurozóně? | Foto: Thanassis Stavrakis | Zdroj: ČTK

Scénářů, na které se podniky přichystaly, je několik - od ochromení přeshraničních plateb přes občanský kolaps Řecka po širší rozpad společné evropské měny.

Jednou z největších starostí firem je, jak by ze země v případě naplnění černých předpovědí získaly zpět své peníze.

Obecně se totiž předpokládá, že by Atény v případě návratu k drachmě přistoupily k omezení pohybu kapitálu, aby peníze zůstaly v zemi.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nadnárodní firmy se připravují na odchod Řecka z eurozóny. Více redaktor Tomáš Medek

Například pivovarnická skupina Heineken proto přesouvá volnou hotovost z Řecka i eurozóny do měn, jako jsou americký dolar nebo britská libra.

Řada hotelů a cestovních kanceláří v Řecku má už několik měsíců účty v zahraničních bankách a chystají se i další opatření.

Třeba německá cestovní kancelář TUI se připravuje na ochranu klientů i svého majetku v případě občanských nepokojů. Vychází přitom ze zkušeností během arabského jara. Klienty by tak mohla přesunout do jiných destinací.

Upravují se také obchodní smlouvy s řeckými partnery. Poradenská společnost Roland Berger radí firemním klientům, aby do smluv zahrnovali doložky stanovující měnu nebo směnný kurz, který se bude používat v případě opuštění eura. Společnosti často trvají na platbách předem za své služby a zboží.

Francouzský Carrefour už v Řecku zredukoval počet svých prodejen do několika velkých, aby se vyrovnal s klesajícími prodeji. Naskladňuje také víc levnějšího zboží vlastních značek místo značkového zboží.

Ne všechny podniky ale vidí budoucnost negativně. Šéfové některých firem se netají tím, že případnou krizi chtějí využít jako příležitost k posílení svého postavení na trhu.

Tomáš Medek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme