Králova řeč se dočkala české divadelní inscenace. V Brně se na ni stojí fronty

Králova řeč, nová hra, kterou pod vedením režiséra Martina Stropnického nastudoval soubor Národního divadla Brno, od prvního dne slaví úspěchy. Všechna představení byla vyprodána ještě před včerejší premiérou, na podzimní sezonu se už dokonce tvoří pořadníky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Králova řeč v podání Národního divadla Brno

Králova řeč v podání Národního divadla Brno | Foto: Národní divadlo Brno

I když jde původně o divadelní hru Davida Seidlera, dílo proslavilo až filmové zpracování, které v roce 2011 získalo čtyři Oscary. Diváky oslovuje příběhem ze života anglického krále Jiřího VI., který je nucen řešit vadu řeči.

Podle Stropnického je ve hře uváděné na divadelních prknech důležité přesné dávkování emocí a ethosu, střídání monumentality a detailu. Zajímavé je prý i to, jak se za lidským handicapem často skrývá psychická hloupost.

„Ta nejznámější je přeučování leváků na praváky. Já jsem tak dlouho dostával v uvozovkách pohlavky, až jsem začal psát pravou rukou. Kupodivu nekoktám,“ svěřuje se Stropnický.

Přehrát

00:00 / 00:00

Královu řeč v Národním divadle Brno sledovala redaktorka Radiožurnálu Zuzana Kopuletá

„On měl ještě nohy v dlahách, když byl malý. Byl odkládaný, nejprve s kojnou, pak s guvernantkou, pak měl domácí kantory. Takže on vyrůstal tak podivně,“ popisuje Stropnický osud hlavního hrdiny příběhu.

Společně s dramaturgyní Lucií Němečkovou se shodují, že hra je skvěle napsaná, zároveň vtipná i hluboká. Přesto ji lehce upravili, zejména proto, že znalosti reálií a historického pozadí se u českého diváka liší od znalostí toho britského.

„V anglofonních zemích divák tu historii zná a baví se tím, jak se odkrývají různá tabu. To se týká především vztahu Velké Británie k fašismu, postavy Davida nebo smrt Jiřího V.," vysvětluje Němečková.

„Jsou to všechno věci, které se postupně britská společnost dovídá a jsou pro ni velice svůdné,“ dodává.

V rolích vévody z Yorku a jeho logopeda se představí Martin Sláma a Ladislav Frej. Inscenace se odehrává na scéně Adama Pitra a v kostýmech Sylvy Zimuly Hanákové, autorem hudby je Petr Malásek.

Zuzana Kopuletá, Iva Menšíková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme