Snímek Šmejdi nahlíží pod pokličku prodejních akcí pro seniory
Dokument režisérky Silvie Dymákové Šmejdi odhaluje pozadí předváděcích akcí pro seniory. Pokud podlehnou vábení pozvánek na výlety nebo ochutnávek s dárkem zdarma, vydají se na milost a nemilost prodejcům, kteří pak v drtivé většině případů donutí seniory ke koupi předraženého a často nekvalitního zboží.
Režisérku Silvii Dymákovou inspirovala k natočení snímku její vlastní babička, která na podobné prodejní akce jezdila a na jednu ji vzala s sebou.
„Já jsem si v rámci profesní deformace s sebou hned vzala skrytou kameru a byla jsem hrozně nemile překvapena, jak to tam probíhá a jak velká manipulace a nátlak tam probíhá a čemu všemu jsou senioři vystaveni,“ popisuje dokumentaristka
Senioři na těchto výletech nakoupí velmi jednoduše zboží za tisíce korun. Možná by to normálně neudělali, prodejci ale používají tvrdý nátlak - od odpírání původně slibovaného oběda až po hrubé urážky.
„Ti prodejci přesně znají, kde jsou nejvrcholnější hodnoty seniorů, což jsou právě rodina, vztahy, peníze, zdraví. A přesně na tohle oni cílí,“ dodává spoluautorka scénáře psycholožka Romana Mazalová.
Zkušenost s nabídkou zúčastnit se výletu zdarma, navíc s dárkem, má mnoho českých seniorů.
„Vypadá to, jako že všichni staří lidé jsou hloupí. Že jsou natolik hloupí, že to nedokážou rozlišit a zase jedou. Tohle mě trochu urazilo,“ rozčiluje se paní Alena z Prahy, které je 77 let a která byla i mezi prvními diváky filmu Šmejdi.
Zásadní rada od tvůrců filmu je na podobné akce raději vůbec nejezdit a vyplnit volný čas jiným způsobem.
Podle Dymákové by se senioři neměli bát odmítat takové nabídky.
Na vybrané projekce budou mít senioři od 65 let vstup zdarma.