Petrohradská Ermitáž oslavila 250 let od svého založení obří světelnou show
Před 250 lety založila ruská carevna německého původu Kateřina II. sbírku umění, která se stala základem jednoho z největších uměleckých muzeí světa – Ermitáže v ruském Petrohradu. Ročně jím projdou tři miliony návštěvníků, kteří si mohou prohlédnout tři miliony exponátů, ale zatím to nikdo najednou nezkusil.
Město na Něvě uspořádalo na oslavy výročí grandiózní světelnou show na stěnách hlavních budov galerie.
Trojrozměrná projekce na stěnách hlavní budovy Ermitáže – Zimního paláce a nové budovy bývalého Hlavního štábu – přitáhla na petrohradské Palácové náměstí tolik lidí, že by mohli směle zahájit další revoluci.
Výročí 250 let založení petrohradské galerie Ermitáž připomíná zahraniční zpravodaj ČRo Martin Dorazín
Ta říjnová se neblaze zapsala do dějin slavných sbírek. Jejich nejcennější předměty prodávala sovětská moc v aukcích, aby mohla financovat provoz bolševického státu, dokud to nezarazil sám diktátor Stalin.
A že bylo z čeho vybírat. Carevna Kateřina II. začala skromnou sbírkou 300 obrazů přivezených z Berlína, na konci jejího panování už kolekce čítala čtyři tisíce pláten těch nejslavnějších mistrů – Rembrandta, Rubense, van Dykea, Rafaela, Tiziana nebo Giorgioneho.
„Máme tady Tizianův obraz Máří Magdalény, který měl sám rád a který existuje v několika variantách. Benátčané to tak dělali,“ říká dlouholetý ředitel Ermitáže Michail Piotrovskij a doplňuje:
„Původně bylo plátno orámováno pozlacenou řezbou zachycující boj s Maury, na začátku minulého století ale převládl názor, že rám je příliš okázalý a strhuje na sebe pozornost, nahradili ho skromnějším. My jsme původní rám vrátili a pochopili jsme, že tak to má být.“
Michail Piotrovskij je člověk na svém místě, už třeba proto, že se narodil prakticky ve stejný den jako Ermitáž, jen o 180 let později.