Analgetika ve vesmíru ztrácejí účinnost

Představte si, že letíte k Marsu a najednou vás rozbolí hlava. Spolknete analgetikum a čekáte rychlou úlevu. Jenže ta se – alespoň podle nové studie – vůbec nemusí dostavit.

Pilulky a kapsle

Pilulky a kapsle | Foto: licence Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported, Root66

V pozemských podmínkách si dobře skladované balení léků zachová své vlastnosti nejméně po dobu jednoho roku. Otázkou však bylo, jak to bude s účinností léčiv ve vesmíru. Studii na toto téma zadala NASA výzkumníkům z Wyle Engineering Group. Ti vyslali na mezinárodní vesmírnou stanici ISS sadu balíčků obsahujících 35 druhů léčiv, která astronauti ve vesmíru běžně používají. Léky se z oběžné dráhy vracely v různých intervalech, z nichž nejdelší trval 28 měsíců. Po návratu léků vědci srovnávali jejich účinnost s identickými léky, které však byly uchovávány v kontrolovaných podmínkách na Zemi.

Analýza kapalinovou chromatografií ukázala, že v pouhé třetině léků „z vesmíru“ zůstala požadovaná hladina účinných látek. A čím déle se léčivo nacházelo mimo naši planetu, tím byla jejich hladina nižší. Za zrychlenou degradaci účinných látek v lécích jsou pravděpodobně zodpovědné nízké, avšak dlouhodobé dávky ionizující radiace na palubě kosmické lodi. Před farmaceuty tak zřejmě stojí nový úkol – vytvořit balení léků, které si svou účinnost zachovají i při mnohaměsíčních cestách do vesmíru.

Zdroj: AAPS Journal, New Scientist