Studénka bojuje proti novému návrhu umístění trati pro rychlovlaky

Jako ve svěráku - tak by se zřejmě cítili ve Studénce, kdyby přistoupili na nový návrh umístění trati pro rychlovlaky. Různé mantinely má totiž město už ze všech stran. Koridor by mu navíc vzal kus obytné zástavby a taky šanci na výstavbu nových domků. Vedení města se proto rozhodlo zakročit a trvá na původních plánech výstavby, tedy v dostatečné vzdálenosti za městem.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Okolí nádraží ve Studénce čekají opravy za 21 milionů korun

Okolí nádraží ve Studénce čekají opravy za 21 milionů korun | Foto: Jana Jeckelová

„Zásah to je, ale pokroku se bránit nemůže,“ říká důchodce Václav z Butovic, který by se s koridorem za městem zřejmě smířil: „V Číně a Japonsku, tam to jezdí jak hrom.“

Zato paní Anně soupravy jedoucí rychlostí 350 kilometrů v hodině nahánějí hrůzu: „To bych určitě měla strach. Zvlášť, kdybych bydlela blíž u trati.“

O trati se ve městě mluví už více než deset let a radnice nebyla proti, dokud nepřišel nový návrh na její umístění blíže obytné zástavbě. Nejenže by některé domy musely zřejmě ustoupit, ale koridor by radnici zkřížil plány do budoucna:

Přehrát

00:00 / 00:00

O výhradách proti novému umístění trati rychlodráhy ve Studénce natáčela redaktorka Jana Jeckelová

„Studénka je vlastně od jihovýchodu zablokována ochranným pásmem plynovodu, ze strany dálnice samozřejmě ochranným pásmem dálnice, potom vlastním katastrem, Chráněnou krajinnou oblastí Poodří a de facto železnicí.“

„A toto by byla poslední uzávěrka, takže naší snahou je, aby byla co nejdál. Toto je jediný směr, kde se dá do budoucna počítat s rozvojem města,“ vysvětluje starosta Ladislav Honusek ze sdružení Občané pro město.

Posun kolejí je prý nezbytný

Jenže posun trati je nezbytný, tvrdí říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský: „Nynější pojetí je takové, že i menší regiony mají šanci využít výhod vysokorychlostního spojení, a ten vlak zastavuje i v těch menších krajských městech.“

„Musíme nyní trať lehce vychýlit tak, abychom měli právě možnost zajet do těch aglomerací; my nemáme šanci projít českou krajinou tak, abychom se nedotkli nikoho. Opravdu se ale snažíme přistupovat maximálně citlivě,“ ujišťuje mluvčí SŽDC.

Město ale chce chránit své zájmy a obyvatele, zastupitelé proto jednomyslně nový návrh zamítli: „Účinná obrana musí být co nejdříve. Nezbývá nám než hlídat, aby naše připomínky byly zapracovány,“ potvrdil starosta Studénky.

První část koridoru v Česku by měla začít vznikat okolo roku 2030.


Zvětšit mapu

Jana Jeckelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme