Piloti Lufthansy stávkují, chtějí zvýšit plat. Na letištích je klid, lidé o stávce ví
Německá letecká společnost Lufthansa musela zrušit čtyři tisíce letů. Její piloti o půlnoci zahájili třídenní stávku. Po aerolinkách požadují navýšení platů o 10 procent během příštích dvou let a zrušení posunu hranice pro odchod do předčasného důchodu. Lidé o stávce věděli, předem si letenku vyměnili. Cestující na pražském letišti mohli do Frankfurtu odletět s Českými aeroliniemi.
Situace na letišti v německém Frankfurtu nad Mohanem je zatím od rána klidná. Většina cestujících o stávce věděla, a proto na letiště ani nejezdila.
„Nervózní tu je jen jeden pár, který se snaží odletět do Birminghamu, letem 952, ale ten je jako naprostá většina ostatních zrušených. Je tu spíš více novinářů než pasažérů,“ hlásil před sedmou hodinou ranní zvláštní zpravodaj ve Frankfurtu Robert Mikoláš.
Z největšího německého letiště se uskuteční pouze 200 letů Lufthansy a dceřiných nízkonákladových aerolinií Germanwings.
Zaměstnanci letecké společnosti nabízejí cestujícím, kteří nemohou odletět, nápoje, svačiny a polní lůžka.
„Skupina asi 30 jihokorejských turistů tu už dvě hodiny čeká na jakýkoli spoj do Londýna, odkud dále pokračují do Soulu,“ říká Mikoláš.
Najít ubytování je téměř nemožné, protože ve Frankfurtu probíhá veletrh architektury a technologie. Pokud se přece jen podaří sehnat pokoj, pak stojí od 300 a více eur za noc.
Stávky využívají jiné letecké společnosti, především Air Berlin. Živo je na nádražích, dráhy posílily vlaky. Autobusový přepravce ADAC si pochvaluje největší obsazenost svých autobusů od loňského zahájení provozu.
Lufthansa zrušila také všechny lety z Prahy do Frankfurtu a zpět. Dnes jde dohromady o deset letů. První letadlo mělo z Prahy odletět v šest hodin ráno.
„Na žádné zmatené cestující jsem v téměř prázdné letištní hale nenarazila, žádná fronta nikde není. Pracovníci letiště mi potvrdili, že tu ráno byli asi tři lidé, kteří o změně nevěděli. S Českými aeroliniemi se do Frankfurtu rozhodli odletět asi dva lidé. V letadle bylo dalších třicet volných míst. Více to tu řeší snad jen taxikáři, kteří očekávají nižší tržbu,“ informovala po sedmé hodině z Letiště Václava Havla v Praze reportérka Alena Rokosová.
Piloti požadují zvýšit plat o 10 procent. S vedením se dohadují už dva roky, uskutečnili celkem deset schůzek, poslední proběhla v neděli. K žádné dohodě ale zatím nedošlo. Odbory zastupující přes pět tisíc pilotů také požadují, aby vedení Lufthansy neposouvalo hranici pro předčasný odchod do důchodu z 55 na 60 let.
Začínající plat pilotů Lufthansy je 78 tisíc eur ročně, nejvyšší pak 250 tisíc. Nejenom pasažéři, ale i ostatní, kteří berou řádově méně, jejich požadavky nechápou.
Stávka pilotů německé Lufthansy začala, společnost zruší skoro čtyři tisíce spojů
Číst článek
Někteří kvůli stávce přijdou o peníze, jako například Monica Hemkeová: „Peníze, které jsme předem zaplatili za navazující autobus a vlak, jsou pryč. Neumím si představit, že bychom je dostali zpátky. Jestli ano, tak si to budeme muset pořádně vyhádat.“
Jiní stávku pilotů chápou. „Já tomu rozumím, mě osobně to nijak nezasáhlo. Kdyby ano, tak bych asi nebyl takhle v klidu, protože se zdá, že se to děje nějak moc často. Ale dokud mě to nijak neovlivní, není to tak zlé,“ říká Marcus Welfare.
Někteří politici volají po omezení práva na stávku. Nejčtenější deník Bild vychází s titulkem "Vztek na piloty" a otázkou, proč je průměrný roční plat 181 tisíc eur málo. Deník cituje šéfa zahraničního obchodu, podle kterého piloti vydělávají stejně jako špičkoví manažeři, a přitom si berou za rukojmí tisíce cestujících.
Mnohé německé deníky hodnotí historicky největší stávku v dějinách Lufthansy jako vítězství malého odborového svazu. Tisk se jednoznačně shoduje, že stávka značně poškodí společnost Lufthansu, a to nejen kvůli milionovým ztrátám, ale především poškozením její image.
Stávka postihne více než 400 tisíc cestujících a Lufthansa kvůli ní přijde zhruba o 40 milionů eur za jeden den. Seznam zrušených letů najdou lidé na internetu. Společnost zřídila také horkou telefonní linku, kam se lidé mohou obrátit pro informace.
Vedení Lufthansy se do poslední chvíle snažilo stávku odvrátit. V krátké době je to už druhý protest, který německého dopravce zasáhne. Minulý čtvrtek přerušili na 11 hodin práci zaměstnanci pozemního personálu.