Italská automobilka Maserati letos slaví 100 let
Měli rádi rychlá závodní auta, tak se je rozhodli opravovat a později i sami vyrábět. Šest bratrů z italské Boloni dalo před stoletím příjmení Maserati jedné z nejurozenějších automobilových značek na světě. Monoposty ale slavná značka dávno nevyrábí, dnes je Maserati proslavené hlavně luxusními cestovními vozy, za kterými se kdekdo otočí. Jsou totiž hodně slyšet.
Jadrný zvuk silného motoru, maskovaný protáhlou kapotou. Takové jsou vozy s Neptunovým trojzubcem ve znaku. Horkokrevného Itala poznáte díky unikátnímu designu na první pohled i poslech. Říká se, že Maserati je zároveň stroj i umění. Hlavně je to ale značka, která má za sebou po italsku bouřlivé století.
O historii slavného výrobce sportovně laděných aut natáčel redaktor Matěj Skalický
„Historie Maserati se začala psát v prosinci roku 1914, kdy si bratři Maseratiové postavili svoji firmu. Po bratrech ji vlastnila rodina Orsi, nakrátko Citroën. V devadesátých letech se dostala do koncernu Fiat, kde se etablovala vedle Ferrari v rodině sportovních a luxusních vozů,“ vypráví Jiří Rozkošný ze společnosti Scuderia Praha o tom, kolik majitelů se u slavné italské stáje vystřídalo.
Původně zde vyráběli ryze závodní monoposty, které se ukázaly třeba i na Masarykově okruhu v Brně. A právě s konkurenčním Ferrari při velkých cenách formule GP a posléze i formule 1 sváděly tvrdé boje. Barevný příběh Maserati má v tomhle ironickou dohru, třeba takové Quattroporte dnes totiž pohání koně, vyšlechtěné právě u Ferrari.
„To byli soupeři, kteří sídlili pár kilometrů od sebe. Dneska jsou to vlastně spojenci. Propojení funguje na technologické spolupráci, kdy všechny benzínové motory, které Maserati dnes používá, se vyrábějí v Maranellu,“ vysvětluje Rozkošný.
Českou espézetku má už přes 200 vozů s Neptunovým trojzubcem. Jejich řidiče spojuje motoristická vášeň k rychlosti, luxusu a penězům. Maserati je rychlé, osobité a nijak levné.
„V dnešní době Maserati nabízí jak coupé a cabrio, tak má dva modely sedanů, které se odkazují na historii i svými jmény - Quattroporte a Ghibli. Jsou to vlastně vozy, které se poprvé ukázaly v 50. a 60. letech,“ dodává Jiří Rozkošný.
Dnes už jsou to vozy několikáté generace, které prošly desítkami let vývoje. Také o nich bude hlasitě slyšet na celoročních oslavách 100. výročí značky, jež vyvrcholí na konci léta v Modeně, kam se sídlo Maserati přestěhovalo ve 40. letech. Dárek si už automobilka dala v předstihu - studie Alfieri byla perlou ženevského autosalonu.