Čeští nábytkáři vidí perspektivu ve vietnamském trhu a usilují o jeho dobytí

České nábytkářské firmy láká asijský trh, konkrétně Vietnam. Dodávat tam chtějí své výrobky hlavně bohatším klientům a hotelům. Některé podniky dokonce plánují designový nábytek šitý zákazníkům přímo na míru. Prorazit na Dálném východě ale nebude pro české společnosti jednoduché. Vietnamci nábytek české produkce nepoužívají, na rozdíl třeba od strojírenských výrobků. Většina z nich o něm dokonce ani neslyšela.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kolekce nábytku Luxury Dwelling Pelcl od Jiřího Pelcla v kategorii Designér | Foto: Czech Grand Design

„Omlouvám se, ale nemám žádné informace o tom, že by se tady český nábytek vyráběl. Nikde jsem ho neviděla a ani o něm neslyšela,“ říká Mia, šéfka menšího hotelu v centru Hanoje.

A přitom nedaleko - směrem na jih k Hočiminovu městu - je víc než 10 menších výroben nábytku, které patří české firmě Global Home. Podle šéfa vietnamské pobočky Matthewa Hobbse si společnost vybrala Vietnam už před 8 lety. Částečně i díky nízkým nákladům na výrobu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaká je možnost uplatnění českých nábytkářů na vietnamském trhu, zjišťoval Jan Beneš

„Naše firma tady roste rok od roku rychleji. Aktuálně vyrábíme stovky kusů nábytku za měsíc a jsme společností středního typu, která má dohromady kolem stovky zaměstnanců. Vyrábíme tady, ale sídlo je v Praze,“ vysvětluje Matthew Hobbs.

Vietnamský trh láká i jiné české nábytkářské firmy. Jak říká Zdeněk Blažek z Klastru českých nábytkářů, důvod je ten, že Vietnamci se zajímají o evropský design. Několik podniků najednou si tam během letošního roku právě pod hlavičkou klastru založí firmu.

„Deset firem se přihlásilo. Založí si kancelář, kde bude mít tři pracovníky. Příští měsíc jdeme na výstavu do Hočimin a v příštím roce bychom chtěli začít s dovozem a vývozem,“ dodává Zdeněk Blažek.

Ale obchod s nábytkem není jenom o designu. Českým výrobcům totiž na domácím trhu klesá prodej. Třeba předloni se některým z nich snížil až o deset procent. Hlavně kvůli čínské konkurenci a menší poptávce ze strany kanceláří i domácností.

A právě proto se firmy obracejí na jiné trhy. Ve Vietnamu vidí možnost, jak vydělat. Jejich produkce se ale bude na celkovém vývozu na vietnamský trh podílet jenom velmi málo. Jednoznačně převažuje strojírenství a zbrojní průmysl. Potvrzuje to i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

„Že by tu byl známý nábytkářský průmysl, tak to si nevykládejme, to teda opravdu ne. Je to země, která má stále obrovský počet obyvatelstva v zemědělství a která se začíná industrializovat. Když země industrializuje, to je obrovský hospodářský růst, obrovská příležitost,“ říká ministr s tím, že spolu s industrializací se zvyšuje životní úroveň obyvatel.

Český export do Vietnamu dlouhodobě roste. Loni se jeho hodnota dostala na rekordní úroveň - přesáhla 128 milionů dolarů. Dovoz z Vietnamu ale ve vzájemném obchodování stále převládá - je zhruba trojnásobně větší než český export do Vietnamu.

Jan Beneš, mad Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme