Preventivní akce pro děti mají smysl. Pořádají je i dopravní policisté
Jak správně přecházet, proč je dobré být v autě připoután nebo proč není příliš dobré hrát s řidičem hru Kdo je to. Tohle a spoustu dalších užitečných věcí se děti opakovaně dovídají už od školky. Neříkají jim to jen učitelé, ale i policisté. Ti je s sebou někdy vezmou i do terénu. Nedávno například stavěli auta spolu s třeťáky z Brné na Ústecku.
„Myslím, že je to dobré. Aspoň děti vidí, jak to funguje,“ myslí si jeden z řidičů, kterého zastavila kromě policistů i dětská hlídka.
Ondra a Matyáš už čekají ve frontě, aby mohli řidiče odměnit buď sluníčkem, nebo mráčkem. Otázka, jak správně přecházet silnici, je nezaskočí.
„Musíme se nejdřív rozhlédnout na levou stranu, pak doprava a zase doleva. A rozhlížet se musíme, i když je tam přechod,“ říkají. Akce s policisty se jim líbí. „Jsem rád, že si to můžeme vyzkoušet,“ míní Ondra.
O preventivní akci, která učí děti orientaci v dopravě, informovala reportérka Gabriela Hauptvogelová
Děti doprovází i jejich učitelka Lucie Horská. „Budou vědět, jak mají auta jezdit, jak se mají chovat řidiči,“ pochvaluje si. Akce je podle ní přínosná i přesto, že děti ještě řidičský průkaz nemají.
„Mají hlavně rozptýlení, než že by se něco naučily, nějaké vědomosti. To spíš chodíme na dopravní hřiště do Krásného Března. Tohle je pro ně zkušenost a je to to nejlepší,“ dodává Lucie Horská.
Při podobných akcích nejde ale podle mluvčí ústeckých policistů Veroniky Hyšplerové jen o to, vštípit dětem do hlav základy bezpečného chování.
„I prostřednictvím dětí lze působit na rodiče. V rámci preventivní činnosti chodíme do mateřských a základních škol, ale i ke středoškolákům. Snažíme se, aby se chovali bezpečně nejen jako chodci, ale i potažmo jako budoucí řidiči,“ vysvětluje.
Prevence má smysl, ukazují statistiky
I když se nedá říct, jaký vliv má dopravní výchova na počet nebo následky nehod, šéf krajské dopravní policie Jiří Ušák považuje preventivní akce za velmi důležité.
„Kampaně zaměřené na například využívání zádržných systémů, tam to je průkazné. Zaznamenáváme například ze statistik, že dříve bylo daleko více případů zranění způsobených tím, že nebyly užity zádržné systémy,“ říká.
Díky tomu jsou dnes podle něj následky nehod, které by dříve byly smrtelné, „jen“ lehká nebo těžká zranění.