České stroje mají v Brazílii dobrý zvuk. Konkurence je ale velká
České strojírenské firmy se snaží uspět v Jižní Americe. Na největším strojírenském veletrhu na kontinentu, v brazilském Sao Paulu, se jich představila celá řada. A to i přesto, že sílí konkurence, a vstup například na brazilský trh není jednoduchý.
Výstaviště Anhembi bylo plné vystavovatelů - brazilských, i z dalších zemí Jižní Ameriky. Přijeli také největší konkurenti českých firem: Němci, Italové, Američané. Nechyběly ani firmy z Asie.
Úspěch v Brazílii mají díky minulé účasti na veletrhu Mecanica v Sao Paulu například stroje zvané ukosovačky české firmy N.KO. Do Brazílie je dováží společnost Eduarda Julia Andrada.
Na strojírenském veletrhu Mecanica v Sao Paulu natáčel zpravodaj Českého rozhlasu v Brazílii David Koubek
„Když se řekne ‘je to česká mašina‘, tak pro toho, kdo se vyzná, je český výrobek zhruba na úrovni německého nebo italského. Jsou to stroje s dobrým původem, stroje první třídy,“ říká Eduardo Julio Andrada.
O tradici může mluvit například firma Strojimport, která je na brazilském trhu už přes 30 let. Některé stroje pracují skoro stejně dlouho, známé jsou třeba české kovačky.
Jenže sílí konkurence z Asie, která nedosahuje takové kvality jako dosavadní tradiční výrobci. Je čím dál těžší uspět.
„Hodně se zlepšila domácí výroba. Brazílský trh je hodně uzavřený a stěžuje nám to proces dovozu zboží. Pokud se naše stroje nedostanou do kategorie nižší celní sazby, tak nejsme konkurenceschopní,“ potvrzuje generální ředitel Strojimportu Ivo Červenka.
Navíc obchodovat s Jižní Amerikou není tak snadné, jako uspět na méně chráněných trzích jinde ve světě.
Přestože se i Evropská unie snaží, aby například Brazílie snížila své obchodní bariéry, stále existují.
Potvrzuje to i další muž na stánku oficiální české účasti, který na veletrhu postavilo české Ministerstvo průmyslu a obchodu: ředitel Svazu strojírenské technologie Petr Zemánek.
Mnohem menší překážky staví Brazílie těm, kteří chtějí v zemi investovat - vyrábět, vstoupit se svým kapitálem.
Tak se podařilo expandovat na místní trh firmě Argo-Hytos, která ovšem vyrábí komponenty a nedováží celé stroje. Vstoupila kapitálově do místní firmy.
„Bylo to poprvé v historii, ještě nikdy jsme to tak neudělali. Vždy si zakládáme svou vlastní firmu, 100% vlastněnou, a postupně ji vybudováváme. Ale tady na to už nebyl čas - a navíc jsme našli firmu, která úplně přesně zapadala do našeho modelu, což pro nás bylo i překvapení,“ říká šéf exportu firmy Jaroslav Jebavý.