Ústecký kraj ušetří na autobusové dopravě, dopravci kvůli tomu ale sníží platy řidičů

V dopravním podniku Arriva Teplice to vře. Kvůli získání krajské zakázky na autobusovou dopravu v okrese podnik výrazně snížil ceny. Musí proto spořit a to se dotkne i platů, které by se od příštího roku měly řidičům snížit až o deset procent. Část z nich proti tomu protestuje, část si hledá práci jinde. Průměrný plat řidiče je 22 tisíc hrubého měsíčně, od ledna by tedy měl mít 20 tisíc korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

MHD - Ústí nad Labem | Foto: Gabriela Hauptvogelová

Realita je však podle 54letého řidiče Pavla Kittla jiná. „Já jezdím soboty, neděle, svátky, takže já třeba mám 22, protože tam je hodně přesčasových hodin. Ale když nejezdíte přesčasy, tak máte plat 17 tisíc hrubého,“ říká.

„Já dostávám takových 17 tisíc a od ledna bych dostával 14 tisíc,“ doplňuje 58letý řidič Milan Hauptvogel.

Kromě toho firma podstatně omezí příspěvky na stravenky, penzijní připojištění a další výhody. Lidé přijdou i o týden dovolené. Řidiči také nebudou dostávat proplacené prostoje jako dosud – firma zvažuje nižší paušál.

Přehrát

00:00 / 00:00

O úsporách v autobusové dopravě v Ústeckém kraji informovala reportérka Gabriela Hauptvogelová

Pracovní den řidiče není jednoduchý. Například Milan Hauptvogel jezdí už od tří hodin ráno. „Svážím lidi do práce. Skončím ve čtyři. Do šesti hodin čekám, jdu do jiného autobusu. A jezdím Unčín - Osek, věčně narvaný autobus,“ popisuje a pokračuje:

„Udělám tři kola, jdu domů v půl desáté. Ve 13 hodin jdu znovu do práce, udělám zase tři kola, zase narvaný autobus. V půl osmé večer se dostanu domů a ve dvě zase vstávat. Takhle to jde celý týden.“

Dopravce musí šetřit, aby uspěl

Arriva dosud jezdí pro Ústecký kraj za zhruba 40 korun za kilometr. Pro příštích deset let nabídla za autobusovou dopravu na Teplicku 31 a 26 korun. Aby na tom podnik neprodělával, musí proto podle jednatele Jana Gaislera spořit.

„Museli jsme vycházet z nabídek, které nabízela konkurence v předchozích tendrech, do nichž jsme se také hlásili a nevyhráli jsme ani v jednom. Náš cíl byl uhájit Teplicko, takže jsme museli udělat kroky k tomu, abychom mohli dát nabídku, která by byla konkurenceschopná,“ vysvětluje.

„Kdybychom tendr nevyhráli, firma by pravděpodobně skončila. Byl by tu jiný dopravce, který by řidiče najal nebo zaměstnal. Otázka je, v jakém počtu a co by bylo s ostatními zaměstnanci,“ dodává.

Propouštění bude nezbytné

Ani Arrivě se ale propouštění nevyhne. Gaisler odhaduje, že na konci roku přijde o práci 45 lidí, z toho 21 řidičů. Někteří se ale kvůli chystaným úsporám chystají odejít sami. Jako třeba 49letá Lenka Ludvíková.

„Když si vezmu, kolik bych měla dostávat od ledna, tak je to těch 12 tisíc, což je neúnosné. Za těchto podmínek tady nezůstanu. Abychom tu my chudáci vstávali v půl třetí na ranní, rozčilovali se s lidmi, měli odpovědnost – protože když se něco stane, přijdeme o práci, o peníze, o řidičák. Za tuhle cenu se prostě nedá jezdit,“ tvrdí.

Šéf odborů teplické Arrivy Martin Zarzycki nechce plánované kroky vedení společnosti zatím komentovat. Vyjednávání o kolektivní smlouvě na příští rok teprve začalo.

Gabriela Hauptvogelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme