Na nevzhledná místa mohou lidé upozornit úředníka přes web či mobil. Poslali už stovky tipů
Rychle upozornit na problém a podnět poslat do správných rukou, to je hlavní cíl internetové služby Lepší místo. Tu mají možnost využívat obyvatelé v asi deseti městech České republiky. Díky všímavosti a aktivitě lidí tak může třeba zmizet křoví zakrývající výhled řidičům na křižovatce nebo může být během několika dnů opravena rozbitá lavička v parku.
Projekt Lepší místo odstartoval před dvěma a půl roky v Kolíně. Za tu dobu se úředníkům podařilo jen v tomto městě vyřešit 130 problémů, na něž je lidé upozornili.
V poslední době se na úřady podněty od lidí stále častěji dostávají i prostřednictvím chytrých mobilních telefonů přímo z ulice.
Cílem služby je vyřešit problém co nejdříve – ideálně během několika dnů. A jaké podněty přicházejí?
„Občané mě často upozorní na nějaké díry v chodníku, díry v komunikacích, propady, rozbité lavičky, poškozené prvky na dětských hřištích, mohou to být černé skládky v trávníku, černé skládky někde na kraji města nebo chybějící kryty na kanálech, to se také docela opakuje,“ popsala Zuzana Čtrnáctová z oddělení správy a evidence městského majetku na kolínském městském úřadě.
Důležité je právě to, že se připomínky a nápady dostávají přímo ke konkrétním úředníkům, kteří za danou oblast většinou na městském či obecním úřadě zodpovídají.
„Zapojuje se do toho jak úřad, tak občan, snažíme se ještě o to, aby se do toho v budoucnu zapojovaly i firmy a aby to sloužilo jako pomocník pro takové domlouvání se,“ uvedla manažerka projektu Lepší Místa Hana Kružíková.
Podle ní je však jasné, že ne všechny připomínky mohou úředníci nebo představitelé měst a obcí splnit. Příkladem jsou podněty, kdy lidé volají třeba po rychlé opravě nějakého domu nebo památky.
„A pak to jsou samozřejmě věci, které jsou složitější, třeba kvůli tomu, že nejsou v kompetenci toho města,“ podotkla Kružíková. Jako příklad uvedla třeba silnice ve správě kraje či ŘSD nebo soukromý majetek.
Ve středních Čechách funguje Lepší místo kromě Kolína také v Kutné Hoře, Českém Brodě, Lysé nad Labem a Čelákovicích.
Celkem už lidé ve všech městech, kde je služba dostupná, vložili do systému na sedm set tipů na zlepšení. Asi třetinu se úřadům daří vyřešit.