Na nevzhledná místa mohou lidé upozornit úředníka přes web či mobil. Poslali už stovky tipů

Rychle upozornit na problém a podnět poslat do správných rukou, to je hlavní cíl internetové služby Lepší místo. Tu mají možnost využívat obyvatelé v asi deseti městech České republiky. Díky všímavosti a aktivitě lidí tak může třeba zmizet křoví zakrývající výhled řidičům na křižovatce nebo může být během několika dnů opravena rozbitá lavička v parku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

čištění povodí řeky

čištění povodí řeky | Foto: Andrea Brtníková | Zdroj: Český rozhlas

Projekt Lepší místo odstartoval před dvěma a půl roky v Kolíně. Za tu dobu se úředníkům podařilo jen v tomto městě vyřešit 130 problémů, na něž je lidé upozornili.

V poslední době se na úřady podněty od lidí stále častěji dostávají i prostřednictvím chytrých mobilních telefonů přímo z ulice.

Přehrát

00:00 / 00:00

Příspěvek o službě Lepší místo natočil redaktor Michal Trnka

Cílem služby je vyřešit problém co nejdříve – ideálně během několika dnů. A jaké podněty přicházejí?

„Občané mě často upozorní na nějaké díry v chodníku, díry v komunikacích, propady, rozbité lavičky, poškozené prvky na dětských hřištích, mohou to být černé skládky v trávníku, černé skládky někde na kraji města nebo chybějící kryty na kanálech, to se také docela opakuje,“ popsala Zuzana Čtrnáctová z oddělení správy a evidence městského majetku na kolínském městském úřadě.

Důležité je právě to, že se připomínky a nápady dostávají přímo ke konkrétním úředníkům, kteří za danou oblast většinou na městském či obecním úřadě zodpovídají.

„Zapojuje se do toho jak úřad, tak občan, snažíme se ještě o to, aby se do toho v budoucnu zapojovaly i firmy a aby to sloužilo jako pomocník pro takové domlouvání se,“ uvedla manažerka projektu Lepší Místa Hana Kružíková.

Podle ní je však jasné, že ne všechny připomínky mohou úředníci nebo představitelé měst a obcí splnit. Příkladem jsou podněty, kdy lidé volají třeba po rychlé opravě nějakého domu nebo památky.

„A pak to jsou samozřejmě věci, které jsou složitější, třeba kvůli tomu, že nejsou v kompetenci toho města,“ podotkla Kružíková. Jako příklad uvedla třeba silnice ve správě kraje či ŘSD nebo soukromý majetek.

Ve středních Čechách funguje Lepší místo kromě Kolína také v Kutné Hoře, Českém Brodě, Lysé nad Labem a Čelákovicích.

Celkem už lidé ve všech městech, kde je služba dostupná, vložili do systému na sedm set tipů na zlepšení. Asi třetinu se úřadům daří vyřešit.

Michal Trnka, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme