Některé pražské restaurace diskriminují cizince, zjistila ČOI
Osm ze 13 pražských restaurací podle zjištění České obchodní inspekce (ČOI) diskriminovalo cizince. Restaurace si účtovaly příplatek za servis, který čeští zákazníci neplatili. Inspektoři se v pražských podnicích vydávali za cizince a při kontrolách zjistili, že se příplatek za servis pohyboval od 5 do 15 procent.
Návštěvník restaurace může příplatek odhalit přímo na účtence, nejčastěji se nazývá servis nebo tip.
Podle zástupkyně ředitele inspektorátu pro Prahu a Středočeský kraj Martiny Střihavkové bude s restauracemi zahájeno správní řízení a hrozí jim pokuta až pět milionů korun.
„Při ukládání pokuty bude přihlíženo ke způsobu spáchání správního deliktu, k následkům a závažnosti správního deliktu,“ upřesnila Střihavková.
Mluvčí ČOI Jana Jelínková upozornila, že zjištění inspekce jsou standardní, v průběhu let se ale mění praktiky restauratérů. „Před lety zkoušeli restauratéři dvojí ceny. Jedna cena byla pro konzumaci Čechů, druhá, nepoměrně vyšší, byla pro cizince. Tyhle praktiky už zmizely,“ upřesnila.
Téměř polovina kontrolovaných restaurací také nedodržela míru rozlévaných alkoholických nápojů. Česká obchodní inspekce bude v kontrolách pokračovat.
„V rámci letní turistické sezóny budou kontroly probíhat i v jiných městech. Například v Českém Krumlově, Karlových Varech a v jiných, turisticky zajímavých lokalitách,“ doplnila Jana Jelínková.
Podobné případy poškozují všechny restaurace
Podnik vždy navštíví několik inspektorů vystupujících jako zákazníci, popisuje průběh kontroly Martina Střihavková.
„Dvojice inspektorů vystupující jako spotřebitelé provede nejčastěji v anglickém jazyce objednávku. Ve stejný čas u jiného stolu sedí opět dva inspektoři a objednají si v českém jazyce,“ vysvětluje Střihavková a dodává:
„Jsou tam inkognito. Proběhne kontrolní objednávka, konzumace a dojde k zaplacení. Poté se obě dvojice prokážou průkazem ČOI.“
Podle Asociace hotelů a restaurací se odhalený problém týká jen malé části podniků. Její ředitel Václav Stárek upozorňuje, že takové případy poškozují i poctivé obchodníky.
„Podobné případy jdou proti filosofii pohostinství. Obor jako celek staví do světla, že se snaží na zákazníkovi vydělat, než mu poskytnout kvalitní službu. Filosofií pohostinství je přitom udržet si stálého zákazníka,“ dodává Stárek.