Za tři roky přibylo v Praze deset kilometrů vyhrazených pruhů pro autobusy

Za poslední tři roky přibylo v Praze deset kilometrů pruhů vyhrazených pro autobusy. Celkem jich je už 31 kilometrů. Jeden z posledních vyznačených pruhů vznikl na Jižní spojce, kde zrychlil provoz autobusu číslo 125. Autobusy mají také právo na přednostní průjezd světelnými křižovatkami, podobně jako tramvaje.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Semafor u Nuselského mostu v Praze

Semafor u Nuselského mostu v Praze | Foto: Filip Jandourek

„V omezené míře to do města patří. Nezdržuje mě to v provozu, ale přiznám se, že já se příliš do centra nepouštím,“ říká jeden z pražských řidičů.

Za neoprávněné použití vyhrazených pruhů hrozí řidičům bloková pokuta a ztráta jednoho bodu.

„Máme 22 kilometrů pruhů samostatných, to znamená, že je používají pouze autobusy, respektive cyklisté a vozy taxi. A máme 9 kilometrů vyhrazených pruhů přímo na tramvajovém tělese. Podstatná je křižovatka Prašný most, kde autobusy využívají tramvajové těleso,“ popisuje pověřený ředitel společnosti ROPID Pavel Procházka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na vyhrazené pruhy po Praze se zaměřil reportér Jan Charvát

Nedávno vznikl speciální pruh pro autobusy na lince 125, která vede ze Skalky přes Jižní Město až na Smíchovské nádraží.

„Nejvýznačnější vyhrazený jízdní pruh vznikl na Jižní spojce. Můžeme zcela jednoznačně konstatovat, že zpoždění, která vznikala na dojezdu u linky 125, vysloveně vznikala na Jižní spojce a dosahovala leckdy 10 až 15 minut. Tímto vyhrazeným pruhem byla eliminována,“ tvrdí Procházka.

Autobusy jsou zvýhodněné nejen na silnicích, ale i na některých křižovatkách. Na 180 místech v Praze jim zelená barva naskočí dřív než osobním autům. To je třetina všech křižovatek. Umožňuje to speciální zařízení přímo v autobusech.

„Komunikuje přímo prostřednictvím inframajáku se světelnou křižovatkou. Autobus ve chvíli, kdy se blíží, vysílá signál, a požaduje nárok na volno. Křižovatka tomu signálu rozumí a autobus propouští signalizací dříve, nebo zkracuje jednotlivé fáze křižovatky tak, aby na autobus došlo s nejmenším zdržením, vysvětluje Procházka.

Podle něj by další přednostní pruhy mohly vzniknout třeba u ulic Spojovací a K Žižkovu. Podle mluvčího dopravního podniku Jiřího Štábla přináší vyhrazené pruhy a přednostní křižovatky hromadné dopravě větší plynulost, dodržování jízdních řádů, zkracování jízdních dob a pokles dopravních nehod.

Také tramvaje snadněji projedou hlavním městem. Mají přednost na více než 170 křižovatkách.

Jan Charvát Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme