Agresivní předškolák je problém. Praha 4 chce pomoc od školského ombudsmana

Jedno agresivní dítě může ostatním chlapcům a dívkám změnit pobyt ve školce takřka v peklo. Předškolní zařízení však mají jen málo nástrojů, s nimiž by dokázala situaci řešit, obzvlášť když rodiče nezvladatelného potomka s učiteli nespolupracují. S takovou situací se potýká i jedna pražská školka. Úřad Prahy 4, který zařízení zřizuje, se kvůli problému obrátil na školského ombudsmana i na poslance.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dětské hřiště

dětské hřiště | Foto: Jan Rosenauer

Někteří rodiče vodí do pražské mateřské školy Kavčí hory své děti s obavami. Do jedné třídy sem chodí chlapec, který je podle nich velmi agresivní a nezvladatelný.

„Už tady dva roky ve školce řešíme situaci, kdy jeden chlapec v podstatě mění náladu ve třídě, ale hlavně ohrožuje zdraví našich dětí v tom smyslu, že je agresivně napadá,“ říká jedna z matek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na problém agresivních dětí ve školkách a školách se zaměřila redaktorka Petra Benešová

Chlapec je prý nevyzpytatelný, nedokáže se začlenit do kolektivu a ostatním dětem ubližuje. „Ani paní učitelky, které mají snahu to řešit, si s tím nevědí rady,“ dodává druhá matka.

Problém je podle rodičů v tom, že matka a otec agresivního dítěte nechtějí situaci řešit. „V žádném případě nám jako rodičům nejde o to nějakým způsobem ublížit tomu chlapci, tam je evidentní, že chlapec má nějaký problém, který je potřeba řešit v souladu s odborníky a v rámci nějaké odborné péče. Největší problém, který vidíme, je to, že zákonní zástupci dítěte odmítají spolupracovat,“ říká další matka.

Ani ona si nemyslí, že by byla chyba na straně pedagogů, podle ní není v silách učitelek, aby takové dítě ve větším kolektivu zvládly.

„Veškeré činnosti v té třídě jsou narušené, veškeré aktivity, které tam probíhají, jsou narušené, protože všichni se neustále soustředí na to, co chlapec dělá. A děti chodí domů s tvrzením ano, dneska mě jenom škrtil nebo dneska mě jenom jednou kopnul, a to je vlastně považováno za úspěch,“ popisuje.

Všechny tři ženy chtěly zůstat v anonymitě – prý se bojí pomsty ze strany chlapcových rodičů. A ze stejného důvodu se k problému nevyjádřily ani učitelky. Český rozhlas chtěl kontaktovat rodinu agresivního dítěte, to se však nepodařilo – jedná se o nezletilé dítě a školka nemůže zveřejnit jeho jméno.

Vyloučení jen za striktně daných podmínek

O tom, že situace je vážná a neúnosná, však svědčí fakt, že vedení školky případ už dva roky řeší se zřizovatelem vzdělávacího zařízení – městskou částí Praha 4. Ta má podle svého mluvčího ovšem jen omezené možnosti.

„Městská část je sice zřizovatelem mateřské školky, ale pochopitelně musí respektovat platnou legislativu, to znamená, že nemůže rozhodovat v konkrétních případech, to je v kompetenci ředitelky mateřské školy,“ podotýká mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas.

Ani ona však podle něj nemůže přistoupit k nějakým radikálním krokům. „Musí se řídit školským zákonem, a ten jí nedává možnost ukončit předškolní vzdělávání dítěte, i když svými projevy dítě ohrožuje průběh výchovy a vzdělávání,“ dodává Bigas.

Školský zákon striktně říká, za jakých okolností je možné dítě vyloučit.

Divoká Šárka, cyklostezka, dítě, rodina | Foto: Filip Jandourek

„Dítě se bez omluvy zákonného zástupce nepřetržitě neúčastní předškolního vzdělávání po dobu delší než dva týdny. Zákonný zástupce závažným způsobem opakovaně narušuje provoz mateřské školy.“

„Ukončení doporučí v průběhu zkušebního pobytu dítěte lékař nebo školské poradenské zařízení. A zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání nebo školní stravování ve stanoveném termínu a nedohodne s ředitelem jiný termín úhrady,“ cituje ze zákona mluvčí ministerstva školství Klára Bílá.

Řešením situace však nemusí být jen vyloučení dítěte. To je také směr, kterým v případě školky na Kavčích horách nyní uvažuje Praha 4.

„Bohužel situace polarizovala do sporu jedněch rodičů proti druhým. Takže jediným řešením zřejmě bude přidělit dítěti dalšího pedagogického pracovníka a tento pedagogický pracovník se mu bude v době pobytu v mateřské škole individuálně věnovat,“ říká Bigas.

Změna zákona?

Kromě těchto úvah však zřizovatel školky usiluje i o systémové řešení. Obrátil se na školského ombudsmana, který se bude případem zabývat, a s iniciativou za změnu školského zákona kontaktoval i poslance.

Problémy s agresivními dětmi řeší i řada dalších škol. Změnu školského zákona, která by zařízením umožnila situaci lépe řešit, by uvítal třeba i ředitel Základní školy Liberecká Jiří Čeřovský.

„My jako školy nemáme v ruce žádný oficiální, legální nástroj, kterým bychom takovéto případy dokázali řešit a dokázali zabezpečit to, co nám zákon ukládá vůči ostatním dětem. Je to problém, takže určitě souhlasím s tím, aby se školský zákon změnil v tom, že nám dá určité možnosti, určité nástroje, kterými dokážeme eliminovat takovéto žáky,“ dodává Čeřovský.

Učitelé by podle něj měli mít více možností, jak se s takovou situací vypořádat.

Petra Benešová, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme