Vláda slíbila 110 kilometrů nových dálnic, otevře se jich o pět méně. Opozice kritizuje časté změny priorit

„Do roku 2021 zprovozníme 210 kilometrů dálnic, z toho 110 kilometrů dálnic nových a 100 kilometrů modernizované D1. Do roku 2021 rozestavíme dalších 180 km dálnic.“ To stojí v programovém prohlášení vlády premiéra Andreje Babiše (ANO). Realita? Z větší části se to ministerstvu dopravy podařilo naplnit - silničáři v tomto volebním období zprovozní 105 kilometrů nových dálnic. Část slíbených dopravních staveb se ale vybudovat nepodařilo.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dálnice, ilustrační foto

„Zmodernizováno je tak 119 z celkových 160 kilometrů z Prahy do Brna,“ řekl o dálnici D1 mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Ilustrační foto | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Řidiči v končícím volebním období mohli začít využívat například další úsek D6 ve středních Čechách či novou část D48 na Novojičínsku. 

Resort dopravy odloží až třetinu silničních staveb. ‚Rozhodující je, kolik jich zahájíme,‘ míní Havlíček

Číst článek

Kromě toho na podzim skončí modernizace dálnice D1. „Bude dokončená na přelomu září a října. Nyní se pracuje ještě na čtyřech úsecích. Zmodernizováno je tak 119 z celkových 160 kilometrů z Prahy do Brna,“ řekl Radiožurnálu mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Vláda premiéra Andreje Babiše (ANO) rovněž kladla důraz na obchvaty měst, „aby tranzitní doprava nejezdila přes jejich centra“. „Na silnicích 1. třídy postavíme 130 km obchvatů, které odlehčí dopravně zatíženým městům a obcím,“ píše se v programovém prohlášení

Dělníci nicméně nestihli postavit například obchvaty Klatov, Jaroměře nebo Břeclavi.

Motoristé budou rovněž dál čekat na kompletní dokončení D1 v Olomouckém kraji. Chybějící úsek mezi Přerovem a Říkovicemi se měl začít stavět příští rok, už teď je ale prakticky jasné, že se termín nestihne.

Byrokracie a priority

Opozice je k výstavbě dálnic poměrně kritická. Například podle místopředsedy sněmovního podvýboru pro dopravu Ondřeje Polanského z Pirátské strany mohl stát dálnice budovat rychleji, pokud by často neměnil priority výstavby.

Dálnice D1 se mezi 21. a 34. km na dva dny uzavřela. Důvodem je demolice mostu

Číst článek

Poslanec ODS Stanislav Blaha pak doplnil, že stavby silnic a dálnic komplikuje i složitá byrokracie.

„Základní problém je už v tom, jak dlouho se u nás vyřizuje stavební povolení. Tady se podle mě řadíme mezi rozvojové země. V roce 2019 to bylo v průměru až 246 dní a průměrná délka přípravných prací je před zahájením stavby neuvěřitelných 13 let,“ řekl Radiožurnálu.

Mluvčí resortu dopravy Jemelka ale kritiku odmítl. Stát podle něj v posledních letech plánování nových silnic a dálnic dokázal urychlit. A dodal, že v tomto volebním období začala stavba víc než 200 kilometrů nových dálnic.

Jiří Svatoš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme