Pražané využívají přívozy na Vltavě stále častěji jako běžný dopravní prostředek

Stovky Pražanů nasedají každé ráno místo do auta, metra nebo tramvaje do loďky na Vltavě. Do jejich cíle je totiž doveze nejrychleji. Obyvatelé metropole začínají přívozy na řece využívat nejen jako víkendovou atrakci, ale také jako běžný dopravní prostředek.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V přívozech platí jízdenka MHD

V přívozech platí jízdenka MHD | Foto: Filip Jandourek

Dva převozníci u mola v Podbabě na severu Prahy pomáhají cestujícím do člunu. Nakládání kočárků nebo cyklistických kol je pro ně běžnou rutinou. Každé všední ráno nabízejí rámě i ženám, které z Troji nebo z Bohnic míří na druhý břeh řeky do práce. Oblečení jsou stylově - proužkované triko a na hlavě námořnická čepice.

„Většinou tady přes den obsluhují dva lidé. Jinak ráno do osmi hodin tady jezdí jenom jeden, pak se přijde druhý a jezdíme ve dvou,“ popisuje převozník.

Přehrát

00:00 / 00:00

O pražských přívozech natáčela redaktorka Anna Königsmarková

Do malé bárky se vejde 11 lidí, a tak se musí převozníci otáčet. Za hodinu zvládnou úsek dlouhý zhruba tři sta metrů osmkrát. Většinu zákazníků už dobře znají od pohledu.

„Dneska se to už lidé hodně naučili. Díky tomu se to dá vnímat jako hromadná doprava. A fakt tady jezdí stálí zákazníci, kteří jezdí každý den,“ doplňuje převozník.

V pracovním týdnu využije přívoz mezi Podbabou a Podhořím až 800 lidí denně. Mezi nimi i student Libor. „Využívám ho skoro denně, jelikož bydlím tady v Bohnicích a dojíždím do školy do Suchdola. Musel bych to složitě objíždět, proto je to nejvhodnější cesta,“ vysvětluje.

Ideální dopravní spojení. Tak trochu jiné

Podobně frekventovaný je také přívoz mezi Zlíchovem a Veslařským ostrovem.

„Využívá ho mnoho lidí - rodičů s dětmi, důchodci, lidé, kteří chodí do zaměstnání. Přívoz si chválí, protože tady chybí most. Ale všichni říkají, že je přívoz zajímavější a lepší než most, protože je to příjemná změna. Něco jiného než jet tramvají a autobusem a že se jim to líbí. Že povozit se lodičkou je takové výjimečné,“ popisuje výhody motorového člunu tentokrát žena - převoznice.

Pražský přívoz P5 vede podél Palackého náměstí na Císařskou louku | Foto: Filip Jandourek

Pro cestující je to ideální spojení mezi Smíchovem a Podolím. Na druhém břehu se ocitnou za zhruba tři minuty a ještě si vychutnají krásný pohled na Vyšehrad.

V loňském roce regionální koordinátor městské hromadné dopravy, společnost ROPID zrušila přívoz v samém centru Prahy, který jezdil mezi Střeleckým a Dětským ostrovem. Podle mluvčího Filipa Drápala ho využívali spíš turisté.

„Proto jsme přistoupili k tomu, že peníze, které jsou na to vyčleněny, věnujeme spíše na posílení těch linek, které mají běžný charakter, které jsou důležité pro každodenní dojíždění běžných cestujících,“ vysvětlil Drápal.

V Podbabě by tak měla začít jezdit loď, která pojme alespoň dvakrát tolik cestujících.

Anna Königsmarková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme