Pražský dopravní podnik pokračuje v prověřování podezřelých zakázek z dřívějška

Vedení pražského dopravního podniku pokračuje v prověřování podezřelých zakázek. Po auditu čtyř smluv, které už dříve ve své analýze zpochybnil advokát Václav Láska, chce podnik prověřit dalších šest tendrů a některé nadlimitní zakázky. Od loňska pokračují také interní kontroly, které podnik vedly k vypovězení hned několika nevýhodných smluv.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní podnik hlavního města Prahy. Ilustrační foto

Dopravní podnik hlavního města Prahy. Ilustrační foto | Foto: Tomáš Adamec

První forenzní audit zadalo nové vedení dopravního podniku firmě KPMG. Ta prověřila čtyři z deseti smluv z loňské Láskovy analýzy. Auditoři ale advokátovo podezření na půlmiliardovou škodu kvůli netransparentním smlouvám nepotvrdili.

Podle generálního ředitele dopravního podniku Milana Křístka teď čeká prověřování i dalších šest podezřelých smluv a vybrané nadlimitní zakázky, které podnik uzavřel v posledních čtyřech letech:

Přehrát

00:00 / 00:00

O auditech v pražském dopravním podniku natáčela Evelyna Kulíšková

„Forenzní audit se zaměřuje na uzavírání i přípravy smluv, na to, jestli nedocházelo k selhávání kontrolních mechanismů. Samozřejmě že pokud odhalí zavinění konkrétních osob, tak podle toho bude i nakládáno s takovými závěry.“

Nový audit desítek smluv plánuje podnik už v polovině března, potvrdil náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek z ODS:

„Budou prošetřovány všechny zakázky, u kterých se projevil jakýkoli nesoulad nebo vzniklo jakékoli podezření.“

Současně s tím provedl dopravní podnik také rozsáhlé interní prověrky, na základě kterých vypověděl hned několik nevýhodných tendrů.

„Všechno to, co šlo zrušit, se zrušilo, a to, co nešlo zrušit, tak se snažíme nějakým způsobem v obchodní rovině napravit,“ řekl Křístek s tím, že k úpravě podmínek došlo například s dodavatelem SMS jízdenek, firmou Erika.

Vypovězeny byly tendry na IT a právní služby nebo předprodej jízdenek. Pohonné hmoty pak bude nově dodávat firma Čepro, a podnik by tak měl ušetřit až 21 milionů ročně. Kromě toho budou přísnější některá pravidla ohledně vypisování výběrových řízení a uzavírání smluv.

Dopravní podnik Praha koupil deset nových midibusů | Foto: Evelyna Kulíšková

„Všechny zakázky jsou pod kontrolou hodnotící komise, která se skládá nejenom z odborníků z DPP, ale jsou tam i členové dozorčí rady. Za firmu nepodepisuje jeden člověk, ale podepisují vždy dva lidé. To znamená, že je zachováno pravidlo čtyř očí. Všechny nově uzavírané smlouvy budeme zavěšovat na web tak, aby měli všichni možnost se podívat na smlouvy, které uzavíráme,“ doplnil ředitel Milan Křístek s tím, že těmito opatřeními chce předejít netransparentním praktikám z minulosti.

„Snažíme se o ty věci, které mají být samozřejmé. To znamená, že na základě objednávky se udělá smlouva a na základě smlouvy se pošle faktura. Možná to zní divně, ale ono to tady nebylo až tak úplně normální. Další věc, aby tady nikdo nemohl podepisovat sám a sám rozhodovat, což také nebylo úplně standardní. Prostě blížíme se normálnímu standardnímu podniku,“ zhodnotil situaci radní Josef Nosek.

Na prověřování dřívějších zakázek pro dopravní podnik pracuje také policie, která si od společnosti postupně žádá další materiály. Výsledky vyšetřování ale podnik zatím nezná.

Evelyna Kulíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme