Roční předplacený kupon na pražskou MHD zlevní o 1100 korun. Není však jasné odkdy

Cestování pražskou MHD by mělo výrazně zlevnit. Alespoň pro ty, kteří si kupují roční kupon. Vznikající koalice na magistrátu se totiž dohodla, že by roční cestování mělo stát oproti současným 4750 korunám jen 3650. Není však jasné, odkdy bude nová cena platit.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Opencard (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

„Určitě by to přimělo více lidí, aby to zaplatili a nejezdili načerno. Myslím si, že přínos by byl na obou stranách,“ míní mladý muž ve vestibulu stanice Invalidovna. Ze stejného předpokladu vycházela před volbami i Trojkoalice.

„Podobnou věc už udělali Zelení ve Vídni a funguje tam. Poté, co to zavedli, se zvýšil počet předplatitelů ze 400 na 500 tisíc. Takže ta věc není nijak náhodná, ale je vyzkoušená,“ říká lídr Trojkoalice Petr Štěpánek.

O zlevnění jízdného v přepočtu na 10 korun za den přesvědčila Trojkoalice i své koaliční partnery ve vedení Prahy - ČSSD a hnutí ANO. A kromě slevy na roční kupon plánují také rozšířit seznam cestujících, kteří po Praze mohou cestovat zcela zdarma. Nově by měli ušetřit i lidé na rodičovské dovolené a také majitelé psů, kteří dosud musí za každou cestu zaplatit 16 korun.

Přehrát

00:00 / 00:00

Cestování pražskou MHD výrazně zlevní. Dohodla se na tom vznikající magistrátní koalice. Není ale jasné kdy. Natáčela o tom Veronika Neprašová

Oslovení rodiče to oceňují, daleko méně nadšená už je ale z nápadu opoziční ODS. Podle jejích propočtů zamýšlené změny přijdou stovky milionů korun.

„Dolní hranice je 700 milionů, horní je miliarda,“ uvádí bývalý pražský primátor Bohuslav Svoboda z ODS.

Petr Štěpánek ale připouští možnou ztrátu pouze v řádech desítek milionů korun: „Díky té slevě by mělo dojít k nárůstu předplatitelů, což vymaže pokles. Rozptyl bude modle mého názoru v desítkách milionů korun.“

V Praze je ale podle Bohuslava Svobody situace jiná: „Skupina, která nejezdí na předplatné kupony, je výrazně minoritní. U nás to ten efekt podle mého názoru mít nebude.“

Ať už se zlevnění v důsledku vyplatí nebo ne, dopravní podnik se obávat nemusí. O desítky nebo stovky milionů totiž nakonec nepřijde on, ale rozpočet Prahy.

„Podle zákona dopravní podnik musí tyto peníze dostat od toho, kdo slevu nařídí. Odhadujeme výslednou částku s minusovým znaménkem v řádu půl miliardy korun,“ vysvětluje generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

A ještě jeden háček záměr má - zatím totiž není jasné, od kdy se začne zlevněný roční kupon prodávat.

Jenže většině z asi 170 tisíc Pražanů, kteří si roční jízdné kupují, vyprší kupon už na přelomu tohoto roku a nejspíš tak ještě zaplatí původní cenu 4750 korun. Budoucí pražská primátorka Adriana Krnáčová z hnutí ANO ale na serveru idnes.cz připustila, že by 1100 korun mohli lidem zpětně kompenzovat.

Opencard | Foto: Tomáš Adamec

Veronika Neprašová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme