Téměř všechny rychlíky by mohly být do dvou až tří let součástí PID

Ještě více vlaků než v současnosti by mohlo být do dvou až tří let součástí Pražské integrované dopravy. Lidem to ulehčí cestování. Ze středních Čech do centra Prahy se teď dá dojet na jednu jízdenku jen vybranými spoji, zejména těmi osobními. Nově by to mělo jít i o rychlíky.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

vlak | Foto: Alena Palečková

O začlenění rychlíků do integrovaného dopravního systému nyní začínají jednat Středočeský kraj, pražský magistrát, České dráhy i ministerstvo dopravy. Změna by se nejvíce dotkla cestujících z Kolína, Kutné Hory, Poděbrad a Berouna. Už by nemuseli jezdit do centra Prahy na 2 a více jízdenek.

Jednání o začlenění rychlíků do Pražské integrované dopravy jsou teprve na začátku. Ministerstvo dopravy, které tyto spoje objednává, se změnou souhlasí. Českému rozhlasu to potvrdil František Vichta, vedoucí oddělení koncepce a rozvoje odboru veřejné dopravy.

Přehrát

00:00 / 00:00

O možné začlenění rychlíků do Pražské integrované dopravy se zajímal reportér Pavel Pavlas

„Ve většině případů jsme pro integraci, samozřejmě limitující aspekty jsou jednak ekonomika a jednak závažné kapacitní problémy. Když skutečně dochází k tomu, že dejme tomu rychlík jede z Prahy na konec republiky a v nějakém krátkém úseku by byl drasticky přeplněn, tak pak to samozřejmě pro nás může být problém, protože to vyvolává vícenáklady,“ upozornil Vichta a dodal, že bude hodně záležet na rozdělení peněz z jízdného.

„V principu začlenění vlaků dálkové dopravy do integrovaných dopravních systémů je zpravidla přínosné pro ten systém celkově. Zlepšuje nabídku regionálních spojení, stejně tak do našich rychlíků přivádí nové cestující. Takže zpravidla je to výhodné pro všechny strany, samozřejmě je potřeba se dohodnout na způsobu vyrovnání z těch integrovaných jízdenek,“ uvedl František Vichta.

Rozdělení příjmů z jízdného vidí jako hlavní problém při jednání i Pavel Procházka, ředitel společnosti ROPID, která organizuje dopravu v Praze a okolí. Na vlacích podle něj závisí i rozvoj autobusové dopravy.

„Zejména na silných radiálních tazích do Prahy, kde železnice skutečně plní páteřní funkci, tam si neumím představit, že bychom se bez té železnice obešli,“ poznamenal.

Odmítavě se k zařazení rychlíků do Pražské integrované dopravy nestaví ani Středočeský kraj. Mezi jeho priority to ale nepatří. Jen v letošním roce zaplatí za železniční dopravu 965 milionů korun. Za autobusovou zhruba o 400 milionů korun méně. Vlaková doprava se mu zdá příliš drahá.

Pavel Pavlas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme