Trojský most už stojí sám bez podpěr, první tramvaje přivítá na podzim
Poslední z pěti ocelových pilířů, které podpíraly rozestavěný Trojský most, je pryč. Dělníci jej uvolnili ve čtvrtek dopoledne a stavba tak poprvé stojí zcela samostatně.
Během zimy stavbaři dokončili také unikátní výplet obloukové konstrukce, pokročila i stavba silnice nebo kolejiště. První tramvaje by se tak mohly po novém mostě projet na podzim.
Na stavební lávce pod pětadvaceticentimetrovou mostovkou Trojského mostu se schyluje k velké události.
Hydraulický lis, který most drží na poslední provizorní podpěře, povolí, a most přes Vltavu mezi pražskými Holešovicemi a Trojou tak dosedne na vlastní podpěrný systém.
„Tak a v tuto chvíli už na pěti podporách tady v řece podepření není aktivní a most je celý na definitivních ložiskách na holešovické opěře a trojském pilíři," vysvětluje expert na manipulace s těžkými konstrukcemi Jiří Lukeš s tím, že most se spouští na etapy.
Poslední podpěru proto technici začali odpojovat už na začátku týdne a vždy po dvou centimetrech kontrolovali celkovou statiku. Jak také dodal stavbyvedoucí Alexandr Tvrz, teď ještě musí most takzvaně dosednout.
„Most tím, jak se spouští, tak se ještě celý deformuje. O patnáct centimetrů si dosedne ten oblouk. Pak budou následovat demontáže provizorní bílé příhradové konstrukce, která trčí z té mostovky dolů,“ popisuje Tvrz.
Na most se dále budou připínat chodníkové konzoly, začnou probíhat práce na izolacích mostovky a výstavba tramvaje.
Kromě toho stavba pokročila i na povrchu dvě stě padesát metrů dlouhého mostu. Hotový je nájezd s protipovodňovým převýšením nebo unikátní oblouková konstrukce s ocelovým výpletem.
Praha neplatí
„Most je technický unikát a velmi složitý na výstavbu. Šikmé tyčové závěsy, které tvoří výplet, slouží jako jeden z hlavních nosných prvků a fáze osazování a napínání jednotlivých závěsů - protože jich je dvě stě a vzájemně se velmi ovlivňují - byla velmi náročná,“ dodává stavbyvedoucí.
Asi stovka dělníků Metrostavu v pracích pokračuje i přesto, že investor - hlavní město Praha - za stavbu nejen Trojského mostu, ale celého tunelového komplexu Blanka už několik měsíců nezaplatil.
Aktuální dluh vyšplhal na více než 1,5 miliardy.
Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka je ale zastavení stavby krajní řešení.
„Speciálně na Trojském mostě si vůbec nedovedu představit, že bychom to dnes přerušili. To je prakticky technicky nemožné. Kdyby se to stalo, tak by tam vznikly obrovské škody. Dá se říct, že by šly do stamilionů,“ uvažuje.
Nejasnosti ve financování Blanky rozkmotřily také pražskou koalici. Řešení Praha slíbila do konce dubna.