V Ostravě-Nové Vsi vzniká velké zázemí pro mladé lidi s postižením
Nemohou dál studovat, ani si najít běžné zaměstnaní. Přesto ale mohou lidé s postižením žít plnohodnotný život. Jako třeba handicapovaná Zuzka, která po základní škole začala navštěvovat malý denní stacionář v pronajatém domě v Ostravě-Svinově. Otevřela ho tam obecně prospěšná společnost Žebřík, která teď za pomoci dobrovolníků buduje v Ostravě-Nové Vsi velké zázemí pro mladé lidi s postižením.
Zuzka má jedenadvacet let a žije s Downovým syndromem. Zrovna přemlouvá svou maminku, aby se nebála rozhlasového mikrofonu.
Jakmile se upravená slečna v džínové sukni a s červeným prstýnkem na ruce trochu rozpovídá, nestačím se divit. Zvládá spoustu různorodých aktivit. Od hry na flétnu až po práci s malými dětmi. V rozvoji ji pomáhá nově otevřený stacionář.
O vznikajícím stacionáři v Ostravě-Nové Vsi natáčela redaktorka Jana Jeckelová
„Dobré je to určitě v tom, že si tam opakují trivium. A nevypadne z toho, že umí trochu počítat, trochu číst. A hlavně sociální vazby, kde se setkává s vrstevníky. Stále se pohybují někde ve městě, po výstavách. Chodí, kde můžou. V Žebříku jsou zapojeni, neflákají se. Je to fajn,“ říká Zuzčina maminka Barbora.
Otevření stacionáře je pro ni úleva. „Určitě by zůstala doma a já s ní. A neumožnilo by mi to pracovat a věnovat se něčemu, abych se seberealizovala i já,“ paní Barbora a drží dceru Zuzku kolem pasu.
„Kdyby se jí tam nelíbilo, tak nevím, jak bych ji ráno do auta dostala. To ona by asi odmítla vstát,“ směje se maminka a ptá se Zuzky, jestli do stacionáře chodí ráda. „Moc,“ odpovídá dcera.
U zrodu stacionáře stála Dagmar Mazáková, ředitelka soukromé základní školy pro handicapované děti v Ostravě. „Naši žáci dospěli, a ne všichni se můžou vzdělávat. Handicap je takový, že další pokračování ve studiu nelze. Jsme takové propletení. Já mám školu rodinného typu a stacionář je následná péče. možná je to trochu i o nás, že se od nich neumíme odrhnout,“ dodává Mazáková.
Velký stacionář v Ostravě-Nové Vsi má být hotový ještě letos.