V Železném Brodě přibudou nová nádraží, úpravou projde náměstí na Rynku
V Železném Brodě na Jablonecku mají velké plány, jak zkrášlit město. Přibudou v něm dvě nová nádraží, více bude zastávek pro autobusy a zároveň se propojí železniční a autobusová doprava. Navíc projde rekonstrukcí náměstí v centru města. A stavět se začne co nevidět.
„Já nevím, já tomu nerozumím, co chtějí změnit,“ odpovídá jedna z místních obyvatelek na otázku, jak se těší na předělané náměstí na Rynku, které je podle ní hezké a nepotřebuje velké změny.
Starosta Železného Brodu, nestraník André Jakubička, ale vysvětluje, proč si rynek úpravy zaslouží.
„Malý rynek je naším druhým náměstím, ale má šanci stát se tím hlavním setkávacím centrem, oproti hlavnímu náměstí, které je bohužel postiženo tou průjezdností tahu Harrachov - Turnov - Praha,“ popisuje starosta a dodává ještě další důvody, proč se město pro úpravy rynku rozhodlo.
V Železném Brodě natáčela o změnách, které město chystá, reportérka Šárka Škapiková
„Je to začátek památkové zóny Trávníky, odehrává se tam spousta společenských akcí, jako Skleněné městečko, železnobrodský jarmark, masopust a tak dále, a proto bych rád, aby vypadalo v dohledné době jinak než doposud.“
Podobu náměstí vymysleli Molo architekti z Prahy, kteří vyhráli se svým návrhem veřejnou soutěž, do které se přihlásilo 30 účastníků. Jak bude náměstí vypadat, si mohou najít lidé na internetu. Kromě náměstí se bude přestavovat také nádraží, vlakové i autobusové. O tom lidé vědí a vítají to.
„ Tady se bude předělávat to autobusové nádraží a bude to u dráhy, mám dojem, že to má být už do konce tohohle roku. Můžu říct, že se tady hodně pracuje, hodně předělávají. Já bych řekla, že je to pěkné město.“
Ušetřených 100 milionů
Někteří mladší obyvatelé ale mají za to, že více zastávek je zbytečnost. Dá se to podle nich dojít pěšky. S tím ale nesouhlasí starousedlíci, kterých žije v Železném Brodě velké procento.
„No to není zbytečné, doprava je důležitá, málo platné. Já bydlím pod Horkou, a kdybych to měla chodit pěšky, než vylezu s nákupem, tak to by mě zmohlo hrozně moc. Doprava je opravdu důležitá, hlavně pro starší, vždyť mě už bude devadesát, tak to už člověk opravdu, jak se říká, sotva chodí.“
Původně měl stát nový terminál 160 milionů. Nakonec se město rozhodlo zvolit střízlivější variantu, díky které ušetří 100 milionů, uzavírá starosta André Jakubička.
„Tím odpadly třeba dva kruhové objezdy u vlakového nádraží, parkovací dům za třicet milionů korun nebo dost dramatické řezání do skály.“