Vedení Hradce Králové a kraje se přou o poplatky za vjezd na terminál hromadné dopravy
Hradecká radnice je ve sporu s vedením Královéhradeckého kraje. Přou se o poplatky za vjezd autobusů na Terminál hromadné dopravy Hradce Králové. Kraj nejprve zpochybnil oprávněnost poplatku, teď se mu zase nelíbí to, že má platit ročně o 1,7 milionu navíc.
Na královéhradecký terminál hromadné dopravy denně vjede asi pětistovka autobusů. Za ty platí dopravci hradeckému dopravnímu podniku 75 korun za každý vjezd. Provoz terminálu totiž ročně stojí asi 17 milionů korun.
„Poplatek je stanoven již od začátku existence vlastního terminálu. Vycházel z teoretického propočtu předpokládaných nákladů. V podstatě musím říct, že jsme se i docela trefili,“ říká ředitel hradeckého dopravního podniku Miloslav Kulich.
Kraj už uznal poplatek jako takový. Jenže podle sociálnědemokratického hejtmana Lubomíra France zdražení z pěti milionů korun z roku 2010 na současných zhruba 6,7 milionu není opodstatněné:
„Nezpochybňujeme smysl těch poplatků a víme i účel. Každopádně se nám nelíbí ta výše a chceme i podklady k tomu, abychom viděli, jak ostatní uživatelé terminálu také platí nebo se spolupodílejí na provozu.“
Zdražení ale podle Kulicha bylo na místě, protože se počet vjezdů do terminálu během dvou let zvýšil. Platí prý všichni dopravci, tedy i ti krajem nedotovaní. Pokud by kraj s dopravci i nadále odmítal platit za služby na terminálu, může nastat problém při převodu budov středních škol kraji v hodnotě stovek milionů korun:
„Každopádně rozhoduje zastupitel, a pokud zjistí, že na jedné straně kraji dáváme takovou hodnotu majetku darem a na druhé straně se kraj s námi soudí o nějakou částku, tak to rozhodování určitě ovlivní a nemusela by, na první pohled logická záležitost, v zastupitelstvu projít,“ dodává náměstek hradeckého primátora Martin Soukup z ODS.
Podle hejtmana France by se ale obě záležitosti neměly spojovat. Prý spolu totiž přímo nesouvisí:
„My jsme zřizovatelem středních škol a dneska jsme v takové nešťastné situaci, že Hradec Králové nechce do těchto škol příliš investovat, i když to jsou jeho budovy. A my zase na druhou stranu, pokud jsme v budovách města, nemáme možnost tyto školy opravovat.“
Nad patovou situací se kraj i radnice ještě sejdou k jednání. Obě strany doufají ve vzájemnou shodu.