Ovčáčkova chvála Zemana na TV Barrandov? Velká rada obdržela stížnosti na Soukupův pořad

Pořadem Aréna Jaromíra Soukupa, ve které v úterý vystupoval mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček, se bude zabývat Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Ta na relaci TV Barrandov obdržela několik stížností. Pro server iROZHLAS.cz to uvedl předseda rady Ivan Krejčí.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mluvčí prezidenta republiky Jiří Ovčáček. | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

„Na zmíněný pořad už přišly stížnosti, tak se tím rada bude zabývat, ale nemohu předjímat výsledek,“ potvrdil Ivan Krejčí, předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

Hradní mluvčí Jiří Ovčáček vystoupil v úterním živém vysílání s názvem Aréna Jaromíra Soukupa na TV Barrandov. V hodinovém pořadu se kriticky vyjadřoval o uchazečích na post prezidenta republiky a zároveň protežoval současnou hlavu státu Miloše Zemana. Někteří z přítomných diváků, na jejichž dotazy Ovčáček také odpovídal, měli například transparenty s nápisem „Ať žije Zeman!“.

Objektivní a vyvážené?

Ovčáček na Barrandově chválil Zemana. Přijdou i jeho protikandidáti, odmítá kritiku z porušení zákona Soukup

Číst článek

Odborníci, které server iROZHLAS.cz oslovil, se už dříve shodli na tom, že by se rada měla pořadem zabývat. Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání totiž všem provozovatelům - tedy i těm soukromým - ukládá povinnost poskytovat „objektivní a vyvážené“ informace.

Například podle odborníka na mediální právo Ondřeje Moravce nemůže být v programu jako celku protežována politická strana nebo její názory a provozovatel musí zajistit, aby pořad nevyzníval jednostranně. „Zvláštní povinnost politické neutrality se pak týká zpravodajských pořadů a politické publicistiky, což by tento pořad asi splňoval,“ uvedl Moravec. Celý článek si můžete přečíst ZDE.

Konkrétně se podle Moravce může jednat o porušení paragrafu 31, odstavce 2 a 3 zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání (viz box).

„(2) Provozovatel vysílání poskytuje objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny od informací zpravodajského charakteru. (3) Provozovatel vysílání je povinen zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě.“

Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání (§ 31 Obsah programů)

„Za porušení těchto konkrétních paragrafů, tedy vyváženosti televizního vysílání, hrozí pokuta od pěti tisíc až do 2,5 milionu korun,“ upřesňuje Moravec.

V hledáčku televizní rady

Předseda rozhlasové a televizní rady Ivan Krejčí zároveň doplnil, že rada už se pořady TV Barrandov v minulosti zabývala. „A uložila tehdy upozornění,“ popsal Krejčí.

Konkrétně se jednalo o sedm sledovaných dílů pořadu Duel Jaromíra Soukupa z letošního května a června, kde pravidelně vystupovali zástupci hnutí ANO.

„Tím se provozovatel dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě,“ usnesla se letos v září rada.

Prezident Miloš Zeman s Jaromírem Soukupem v pořadu TV Barrandov Týden s prezidentem | Zdroj: Pražský hrad

Podle odborníka na mediální právo Moravce má upozornění sloužit jako výstraha a provozovatel vysílání se musí dalších chyb vyvarovat. V opačném případě by totiž už mohla přijít finanční sankce.

Majitel TV Barrandov a moderátor pořadů Jaromír Soukup ale kritiku o nevyváženosti pořadu odmítá. „Proč by měl být nevyvážený? Že byly špatně otázky?“ reagoval. V dalších dílech se podle jeho slov objeví například Jiří Drahoš nebo Michal Horáček.

hm, kno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme