Poslanci by měli rozhodnout o biči na řidiče

Poslanci by měli už tento týden znovu rozhodnout o osudu a podobě návrhu zákona o provozu na pozemních komunikacích. O předloze se už několik měsíců ve Sněmovně zatím stále bezvýsledně jedná. Zákonodárci k ní pokaždé nabalí další a další pozměňovací návrhy, jejichž počet se už odhaduje na stovky.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Auta na dálnici | Foto: Jan Rosenauer

Právě to zavinilo, že koncem loňského roku sněmovna první pokus, mimo jiné o zavedení bodového systému trestání neukázněných řidičů, zamítla. Ministr dopravy Milan Šimonovský vidí překážku právě v tom, že k zákonu má co říci každý z poslanců.

"Neřekl bych, že není vůle, spíš každý poslanec je řidič, která má své zkušenosti, a dívá se na problém jinak. Nebo naopak by chtěl svými zkušenostmi pomoct při formulaci zákona. Vždy, když se sejde dvě stě odborníků, tak je to větší problém, než když zákon dělá několik lidí," řekl ministr.

Zároveň připustil, že stovky pozměňovacích návrhů by mohly vést až ke vzniku paskvilu, nikoli zákonu o provozu na pozemních komunikacích. Koncem loňského roku sněmovna první pokus o zavedení bodového systému trestání řidičů a dalších změnách zamítla právě množství navrhovaných úprav.

"Volná tvorba, soutěž, kdo prosadí svůj názor, neprospívá vnitřní kontinuitě zákona. Proto musela být také novelizace provedena, protože zákon byl vnitřně neprovázaný a nevymahatelný v praxi. To také vedlo ministerstvo dopravy, aby předložilo nový zákon, který vymahatelný je. Na to někteří poslanci nabalují další a další návrhy," dodal Šimonovský.

K vládnímu návrhu zákona má dlouhodobě výhrady opoziční ODS. Předlohu by naopak mohla podpořit druhá opoziční strana KSČM. Šéf komunistických poslanců Pavel Kováčik přitom doufá, že ze stovek pozměňovacích návrhů projdou jen ty, které jsou pro větší bezpečnost na silnicích nejdůležitější.

"Je třeba, aby tohoto cíle bylo dosaženo také tím, že se zvětší pravomoci policistů v silničním provozu. Pokud návrh bude mít tyto atributy, tak jej podpoříme. Aby to nedopadlo jako minule, kdy jeden schválený pozměňovací návrh popíral druhý, a byl z toho takový zmatek, že bychom byli kritizováni za zmetek a nedodělek, který bychom museli vzápětí novelizovat," řekl poslanec.

Koncem loňského roku poslanci první pokus o zavedení například bodového systému trestání zamítli. Ministr Šimonovský je ale přesvědčen, že tentokrát normu dokáže prosadit. "Jsem přesvědčen, že v konečném hlasování zákon projde. Určitě se budou poslanci o jednotlivé návrhy přetahovat, ale se zpravodajem budeme hlídat kontinuitu zákona. Potřebujeme, aby zákon byl vymahatelný. Aby ten, který řidiče zastaví, tak aby ho také mohl sankcionovat, aby řidič přišel k projednání přestupku. Ne aby házel předvolání do koše a policie byla bezbranná," dodal ministr.

Milada Richterová, Štěpánka Čechová, Vilém Janouš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme