SOS: Smlouvy od developerů skrývají pro spotřebitele řadu nástrah
Až stotisícové rozdíly mezi nabídkou a skutečnou kupní cenou bytu, neurčitý termín jeho konečného předání nebo značně nevýhodné sankce pro spotřebitele. To jsou některé z nejčastějších nástrah, na které mohou lidé narazit při jednání s developerskými firmami. Zjistilo to Sdružení obrany spotřebitelů.
Aby se lidé takovým nástrahám vyhnuli, museli by uzavřít skutečně kvalitní smlouvu. Když Karel Pavlík z SOS obešel deset pražských developerských společností a předstíral zájem o koupi bytu, na takovou ale nenarazil.
Jak zdůrazňuje, třeba na termínu předání bytu už musí zájemci trvat úplně od začátku. "Jakmile spotřebitel uzavře rezervační smlouvu a následní smluvní podmínky nejsou ošetřeny, tak se jeho manévrovací výrazně snižuje," podotkl Pavlík.
Mladá žena sháněla cenově dostupný byt v Praze. "Samozřejmě jsem to konzultovala s právníkem, ten mi říkal, kde mám tlačit na změny a tak dále. Developer mi víceméně řekl, že buď smlouvu berte, nebo neberte," popisuje své zkušenosti zájemkyně o byt.
Podle Karla Pavlíka je třeba trvat na důkladném pročtení smlouvy a na svých případných připomínkách. Podrobné informace podle něj naleznou zájemci na adrese www.spotrebitele .info.