Soud potvrdil pokutu za reklamu na Jupík. Chlapec v ní jede po toboganu hlavou napřed

Nejvyšší správní soud potvrdil pokutu 150 000 korun, kterou dostala společnost Kofola za reklamu zobrazující chlapce sjíždějícího tobogan hlavou napřed.

Brno Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Styl jízdy "na břiše hlavou dolů s připaženýma rukama" není povolený a bezpečný na všech typech toboganů. Může vést ke zranění, třeba když se v toboganu nebo v bazénu nečekaně vyskytne překážka.

Styl jízdy "na břiše hlavou dolů s připaženýma rukama" není povolený a bezpečný na všech typech toboganů. Může vést ke zranění, třeba když se v toboganu nebo v bazénu nečekaně vyskytne překážka. | Foto: Mrkt | Zdroj: Pixabay

Podle názoru Rady pro rozhlasové a televizní vysílání reklama podporuje rizikové chování a porušuje zákon o regulaci reklamy. O potvrzujícím verdiktu informoval Nejvyšší správní soud (NSS) na svém webu.

Reklama odvysílaná v roce 2014 propagovala nápoj Jupík Crazy Aqua. Zobrazení hocha sjíždějícího tobogan doprovázel slogan "Tak teď jsi mi dal na frak. Jupík Crazy Aqua - nekroť svý nápady".

Nebezpečná jízda

NSS se nedávno zabýval reklamou ze stejné série, ve které chlapec s helmou sjížděl kopec na skateboardu. Tehdy justice na rozdíl od vysílací rady dospěla k závěru, že nejde o nic rizikového a pokutu 100 000 korun zrušila.

I v případě toboganu NSS konstatoval, že jde o běžnou dětskou zábavu. Nicméně zdůraznil, že okolnosti reklamy jsou tentokrát jiné, styl jízdy "na břiše hlavou dolů s připaženýma rukama" není povolený a bezpečný na všech typech toboganů.

Může vést ke zranění, třeba když se v toboganu nebo v bazénu nečekaně vyskytne překážka. "Nebezpečnost předmětné jízdy nadto zvyšuje i připažení rukou k tělu a z toho plynoucí omezená možnost efektivní ochrany hlavy, jakož i rychlost jízdy a způsob dopadu do vody," stojí v rozhodnutí.

Podle soudu mohou reklamy významně ovlivňovat chování dětí, které často napodobují televizní vzory. "Všechny děti přitom nejsou schopny posoudit dovolenost, respektive nebezpečnost napodobovaného jednání. Tyto schopnosti jsou odvislé mj. od věku dítěte, jeho vyspělosti, inteligence atd.," uvedl soud.

Reklama z roku 2014, za kterou společnost Kofola dostala pokutu 150 000 korun:

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme