Začíná modernizace dálnice D1. Omezení zatím problémy nezpůsobují

Na dálnici D1 dnes v šest hodin ráno odstartovala první část rozsáhlé modernizace celkem 160 kilometrů, které jsou téměř v havarijním stavu. Letos se bude pracovat celkem na čtyřech úsecích a první omezení začala v šest hodin ráno u exitů Větrný Jeníkov a Jihlava. Doprava v místě je bez problémů, pouze v ranní špičce se nárazově vytvořily krátké kolony.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přípravné práce pro modernizaci dálnice D1. 9. 5. 2013

Přípravné práce pro modernizaci dálnice D1. 9. 5. 2013 | Foto: Lucie Maxová

„Nacházíme se ve dvou dnech mezi svátkem a víkendem, takže intenzita provozu na dálnici nedosahuje špičkových hodnot. Druhou skutečností je, že postup prací, které v současné době na dálnici probíhají, nedává příčinu k nějakým zásadním dopravním komplikacím,“ říká zmocněnec ministerstva dopravy pro modernizaci dálnice Jiří Švorc.

Až do 20. května půjde jen o tato dvě omezení o délce zhruba 300 metrů. V nich bude uzavřen levý jízdní pruh, řidiči budou jezdit v pravém a v odstavném pruhu, zruší se tak krajnice. Zároveň bude snížena rychlost na 80 kilometrů v hodině. Policisté už také rozmístili do křižovatek u sjezdů na Jihlavu a Větrný Jeníkov značky zakazující kamionům sjíždět z dálnice.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ranního interview na Radiožurnálu byl Jan Kroupa, ředitel Závodu Praha Ředitelství silnic a dálnic

„Budeme budovat přejezdy středních dělicích pásů v kilometrech 104 a 113. Pro řidiče to znamená omezení, kdy budou vytěsněni směrem na vnější stranu. Nicméně pořád by se mělo držet dva plus dva,“ říká Jan Kroupa z Ředitelství silnic a dálnic, který je za modernizaci odpovědný, a pokračuje:

„Větší dopravní omezení budou probíhat průběžně podle čas harmonogramu stavby. Nejvíce to řidiči pocítí v červenci, kdy se budou snášet mosty.“ Zatím se podle Kroupy diskutuje o tom, jestli se dálnice na jednu noc zcela uzavře, nebo bude bourání probíhat postupně.

Obtížnost etapy bourání mostů potvrzuje i Jiří Švorc. „Ale všichni, kdo se na projektu podílíme, se nejvíc obáváme situace, kdy by v takovém úseku došlo k nějaké mimořádné události, stačí drobná dopravní nehoda nebo defekt nákladního vozidla. V ten moment by k dopravním komplikacím došlo, byť máme všechny scénáře připravené tak, aby zdržení nebylo velké.“

Dálnice D1 nedaleko Větrného Jeníkova. Jeho obyvatelé se bojí, že během oprav dálnice jejich obec zahltí automobily | Foto: Hana Mikulincová

Rekonstrukce potrvá šest let, během kterých by měla být postupně opravena celá dálnice. Tři pruhy ale nebudou všude, stále nejsou vyřešeny okolní pozemky. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka nehrozí, že by došlo k navýšení předpokládané ceny.

„Kategoricky můžu prohlásit, že nedojde k žádnému navyšování ceny, které by bylo nepřijatelné z toho důvodu, že bychom se nevešli do minimálních procent změn během výstavby,“ je přesvědčen Čermák.

Přehrát

00:00 / 00:00

O modernizaci dálnice D1 mluvil na Radiožurnálu zmocněnec ministerstva dopravy pro modernizaci brněnské dálnice Jiří Švorc

V sobotu pak začne první uzavírka u Velké Bíteše, kde auta ve směru na Prahu pojedou jen v jednom pruhu. Bude tam totiž probíhat vodorovné značení vozovky.

"To znamená, že budeme stahovat na jedné polovině dálnice dopravu pouze do jednoho jízdního pruhu, abychom tam to provizorní značení mohli udělat," vysvětluje Jan Kroupa. Tvorba značení potrvá tři dny.

"Tady na rozdíl od předchozího úseku budeme uzavírat dálnici od exitu do exitu, protože ji chceme rozšiřovat o 75 centimetrů," objasňuje Kroupa délku omezení.

Policie se na opravované úseky zaměří

Rozšiřovat se bude úsek o délce devíti kilometrů, ovšem pouze ve směru na Prahu, kde zůstanou dva jízdní pruhy. Brněnský směr probíhající modernizace u Velké Bíteše zatím neovlivní.

Zahájení prací zatím nemá žádný vliv ani na linkovou autobusovou dopravu mezi Prahou a Brnem. Spoje dominantního autobusového dopravce na této trase - Student Agency - zatím podle ředitele Radima Jančury nenabírají zpoždění a zájem cestujících nijak neklesá. Stejné poznatky má i Jan Hofmann ze společnosti Eurolines Česká republika.

Přípravné práce pro modernizaci dálnice D1. 9. 5. 2013 | Foto: Lucie Maxová

Na opravované úseky se více zaměří policisté. Pokud se stane nehoda, budou na místě do několika minut.

„Máme připraven krizový plán pro příjezd na dálnici D1. Policisté i další složky integrovaného záchranného systému vědí, kudy v případě problému na dálnici přijet jinými cestami, než jsme byli zvyklí,“ říká policejní mluvčí Dana Čírtková a dodává:

„Budeme v co nejkratším čase se snažit dojet k místu události. Budeme používat všechny dostupné dopravní prostředky, tedy i motocykly.“

Severní trasa řidičům nepomůže

Někteří řidiči zřejmě pro cesty mezi Prahou a Ostravou zkusí využít takzvanou severní trasu. Ta vede přes Hradec Králové, Vysoké Mýto a Olomouc, kde se na D1 napojuje.

Silnice I/35 je hojně využívaná. Problematické je při zvýšeném provozu Vysoké Mýto, tam se projíždí přímo městem a doprava tam může váznout. Podobná je situace v Litomyšli, kde jsou malé kruhové objezdy a problémy mají hlavně kamiony.

Severní trasa je sice o 20 kilometrů kratší, jenže 114 kilometrů z Hradce Králové až do Mohelnice vede právě po silnici I. třídy číslo 35. I podle plánovačů tras je tato cesta o půl hodiny delší a odborníci říkají, že moc výhodná není.

O všech akutálních dopravních problémech i o chystaných uzavírkách bude průběžně informovat Zelená vlna.

Modernizace D1 - stav k 9.-10.5.2013 | Foto: Český rozhlas

Michal Malý, Eva Kézrová, Jakub Šídlo, Veronika Sedláčková, Hana Mikulincová, Martin Karlík, Jiří Fremuth, kko, Iva Menšíková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme