Muslimští duchovní otevřeně odsoudili praktiky Islámského státu
Islámský stát uplatňuje extrémní výklady náboženství, se kterými většina islámských duchovních ve světě nesouhlasí. V prohlášení adresovaném vůdci chalífátu Abú Bakrovi al-Bagdádímu odmítají zabíjení civilistů a nemuslimů nebo boření hrobek proroků a historických postav. Podle duchovních také není dovolené vyhlásit chalífát bez shody celé náboženské obce. Dokument podepsalo přes 120 učenců především z arabských zemí.
Kázání z mešit se ulicemi hlavního města Egypta rozléhá každé páteční poledne. V Hasanově mešitě brojí tentokrát kazatel proti různým formám extremismu a rasismu.
„Duchovní může v kázání mluvit jen o tom, co určí Ministerstvo náboženských záležitostí. Ve všech mešitách tak kazatelé probírají v tentýž den stejné téma. Ne doslovně, ale musí se držet hlavní myšlenky," vysvětluje šejch a kazatel Hamdí Saláma.
Islámští duchovní z celého světa otevřeně odsoudili praktiky Islámského státu. V Egyptě natáčel blízkovýchodní zpravodaj Štěpán Macháček.
V posledním kázání hovořil obecně o extremismu, který islámská společnost odmítá. Konkrétně o problému Islámského státu jsme nemluvili, to bychom porušili propozice ministerstva, dodává Saláma.
Osobně je v odsouzení aktivit Islámského státu a konkrétně pak v odmítnutí vraždy západních novinářů poměrně zdrženlivý.
„Nevíme, jestli se to skutečně stalo, nebo ne. Pokud se to ale stalo, pak je to samozřejmě špatně. Měli s nimi zacházet jako se zajatci, ti mají právo na jídlo, pití, oblečení a slušné zacházení. Pokud je ale zavraždili, tak s tím v žádném případě nesouhlasíme," konstatuje šejch Saláma.
Irácká armáda zastavila postup Islámského státu na Bagdád
Číst článek
Běžní Egypťané násilí páchané radikální organizací převážně odsuzují. Islámský stát se odvolává na islám, ten za to ale nemůže, upozorňuje jeden z káhirských taxikářů.
„Bůh zakázal prolévání krve a oni ji prolévají. To je zakázané, ať už je to krev muslima, křesťana, žida či kohokoli jiného. I šejchové na al-Azharu vám řeknou, že je to podle islámu naprosto nepřípustné," říká taxikář.
Do boje proti extremistickým myšlenkám vyrazilo i egyptské ministerstvo kultury. Máme informace o tom, že v Horním Egyptě se mezi mládeží šíří výzvy k podpoře radikálů, zmiňuje náměstek ministra kultury Muhammad Afífí.
„Když nastal problém s Islámským státem, museli jsme něco podniknout. Zvláště pak poté, co tajné služby zjistily, že v řadách Islámského státu bojují i Egypťané," přibližuje Afífí.
Organizujeme cyklus debat pro mládež, na které zveme bezpečnostní experty, odborníky na extremismus a také duchovní z al-Azharu, vyjmenovává Afífí.
„Musím říct, že zájem o tyto přednášky je enormní. Přenáší je také televize a čerpají z nich média. Zájem nás povzbudil k tomu, že budeme organizovat diskuse a přednášky na univerzitách a v mládežnických centrech v Horním Egyptě, který je propagandou Islámského státu nejvíce ohrožený," plánuje náměstek ministra kultury.
Egypťané ale nedají veřejně před světem najevo, že s extremismem typu Islámského státu nesouhlasí. Muhammad Afífí vysvětluje proč.
„Souvisí to s arabskou a orientální mentalitou. Pro Egypťany je jednoduché a jasné protestovat proti Izraeli a jeho okupaci Palestiny. Protestovat ale proti Islámskému státu, to je pro ně jako protestovat proti muslimům a proti sobě," dodává náměstek ministra kultury Afífí.