Peking v rámci příprav na olympiád na čtyři dny omezil dopravu
Peking se kvůli olympiádě snaží snížit emise, proto omezuje dopravu. Do ulic metropole nesmí vyjet více než milion aut.
V pátek byla v čínské metropoli zahájena čtyřdenní akce s cílem zjistit dopad omezení provozu na kvalitu životního prostředí. Kvůli škodlivým emisím z výfukových plynů totiž Peking často trápí smog a Mezinárodní olympijský výbor varoval Čínu, že kvůli špatnému ovzduší mohou být odloženy některé disciplíny.
Peking už v nedávné minulosti něco podobného zažil. Poprvé vyzvali zástupci automobilových klubů své členy, aby jednou měsíčně nechali své vozy doma, vloni v květnu. Letos na jaře, 5. června v rámci Světového dne ochrany životního prostředí, se k této výzvě připojilo přes 200 tisíc řidičů. Nyní však jde o skutečný test, zákaz se totiž dotkne 1,3 milionu služebních i soukromých aut.
Úřady také vyzývají řidiče, aby využili veřejnou hromadnou dopravu, která bude kvůli probíhající olympijské zkoušce nazvané "Hodně štěstí, Pekingu" výrazně posílena. Během následujících dní tak budou moci do ulic vyjet vozy podle SPZ. V jeden den automobily, jejichž SPZ začíná lichým číslem, další zase vozy s číslem sudým. Ke kampani se přidalo i 89 automobilových klubů. Celá pětina z milionu jejich členů slíbila, že se akce dobrovolně zúčastní.
Představitelé městského dopravního úřadu předpokládají, že se do pondělí podaří snížit množství zplodin z výfukových plynů o 40 procent. Bohužel následující dny se hodnoty emisí vrátí na původní úroveň. Pro Čínu je však důležité, aby vzduch byl čistý hlavně v době konání olympijských her. Lze tedy čekat, že podobné zákazy začnou platit už před jejich zahájením.
Obavy o ohrožení zdraví sportovců během olympiády, která se v Pekingu koná příští rok v srpnu, jsou vážné. Svědčí o tom i varování Světové zdravotnické organizace, podle které může zdraví olympioniků poškodit právě znečištěné ovzduší v čínské metropoli. Podle oficiálních údajů totiž z výfukových plynů uniká každoročně do ovzduší 1,3 milionu tun škodlivin, hlavně kysličníku uhličitého a dusičitého. V současnosti totiž v Pekingu jezdí více než tři miliony aut.
Už dříve proto například šéf australského olympijského výboru vyzval sportovce své země, aby do Číny přiletěli skutečně až na poslední chvíli. To však může narušit jejich aklimatizaci. Pro závodníky je to tedy začarovaný kruh.