Ředitel České filharmonie David Mareček potvrdil, že filharmonie se dopady konsolidačního balíčku až tak zatím nedotknou, neboť už před lety spustili program pro mecenáše.
„Někdy se stává, že přicházejí – byť v amatérském formátu – úplně unikátní věci. Třeba jsme dostali záběry z května 1945 z Pražského povstání,“ říká Michal Bregant.
V nabídce už teď najdou předplatitelé třeba klasiky, jako je Cesta do pravěku a Hoří, má panenko, současné komedie Chata na prodej a Vlastníci nebo pohádky Hrátky s čertem a Tři oříšky pro Popelku.
Psychologické drama vzešlo ze spolupráce Karla Kachyni a scenáristy Jana Procházky. V Československu ho cenzura zakázala promítat hned po jeho vzniku, na svou premiéru si muselo počkat dalších 20 let.
„Když poslouchám, o kolik se bude zdražovat elektřina a plyn, tak se mě zmocňuje úzkost, protože nevím, z čeho budou zaměstnanci státních institucí účty platit,“ říká šéf Národního filmového archivu.
Výcvik vojáků, politické projevy, ale také venkovský život. To všechno kombinuje nová dokumentární DVD edice s názvem Věrni zůstaneme, kterou vydává Národní filmový archiv.
Filmy jsou k vidění online na webových stránkách archivu. První online projekce proběhla 8. dubna a poté přibyde další titul s novým hudebním doprovodem každé dva týdny.
Orchestr tehdejšího Radiojournalu v roce 1933 zahrál v kině Lucerna předehru k filmu Extase. Že diváci na premiéře mohli slyšet živou hudbu, zjistili pracovníci Národního filmového archivu náhodou.
Chramostová spojovala 20. a 21. století české kultury a politiky a nikdy neztratila schopnost kritického pohledu a odstupu, uvedl v reakci ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant.
Film Extase českého režiséra Gustava Machatého ve 30. letech minulého století byl na tehdejší dobu velmi odvážný i kvůli nahým scénám hlavní herečky a narážel na různé cenzurní zásahy.
K léta ztraceným materiálům s procesem Rudolfa Slánského se přihlásil likvidátor továrny, v níž byly nalezeny. Podle ministra kultury Ilji Šmída (ANO) je však soukromé vlastnictví nepravděpodobné.
Zkrachovalá továrna ve středních Čechách vydala nečekané tajemství – 20 beden s kilometry filmu z procesu s Rudolfem Slánským. O tom, jak s ním naloží, mluvil ředitel filmového archivu pro ČRo Plus.
Mezi 150 miliony metry filmových pásů v Národním filmovém archivu je také několik stovek metrů, na kterých je zaznamenán vznik samostatného Československa.
Zrestaurovaný 54 let starý celovečerní debut Miloše Formana Černý Petr bude uveden 4. září na mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách v rámci sekce Venice Classics.
Stačí kousek hudby nebo jediná replika a řada fanoušků hned ví, o kterém filmu je řeč. Představit proto klasiky československé kinematografie jinak, než je všichni znají, není vůbec lehké.
Sbírky Národního filmového archivu se rozrostly o další jedinečné dílo. Historici si přitom dlouho mysleli, že je nadobro ztracené. Snímek Manekýnka z Broadwaye, který v USA vznikl před více než 90 lety, má vztah i k české filmové tradici.
Národní filmový archiv nabídl lidem, že jim zdarma zdigitalizuje jejich stará domácí videa, pokud jim majitelé přenechají originál videa na původním nosiči. Tuto možnost využil velký počet lidí.
Film, který předběhl svou dobu. Tak nazývají odborníci film Otakara Vávry z roku 1948 Krakatit. Nyní se toto dílo, které vzniklo podle románu Karla Čapka, chystá digitálně rekonstruovat Národní filmový archiv.
Národní filmový archiv (NFA) představil digitálně zrestaurovanou verzi filmu Františka Vláčila Adelheid. Digitálně restaurovaný snímek má zítra obnovenou premiéru v Brně a poté vstupuje do běžné kinodistribuce. Proti nově upravenému snímku už dříve protestovala Asociace kameramanů.
Milovníci a sběratelé filmových plakátů mají příležitost, jaká se nebude opakovat. Národní filmový archiv prodává asi 2500 plakátů k českým i zahraničním filmům. Uvolňuje si tak prostory pro nové přírůstky do svých sbírek.
Američané našli v Česku poklad. Národní filmový archiv totiž ukrývá největší sbírku němých filmů ze Spojených států amerických. Jde o kopie, mezi které patří i unikátní snímek Ben Hur z roku 1925.
Národní filmový archiv má ode dneška nového ředitele Michala Breganta. Bývalý děkan FAMU střídá dlouholetého ředitele Vladimíra Opělu, kterého odvolal bývalý ministr kultury Jiří Besser, údajně kvůli manažerským pochybením. Bez bližšího vysvětlení.
Vladimír Opěla skončil v čele Národního filmového archivu kvůli 'zásadním a opakovaným' manažerským pochybením. Ministr kultury Jiří Besser ho odvolal už 11. listopadu. Dnes ministerstvo o odvolání oficiálně informovalo na svých webových stránkách.