tísňová linka

tísňová linka v textech na iROZHLASU

|Zuzana Petráňová |Zprávy z domova

V ČR mohou poslat SMS na tísňovou linku jen neslyšící, o rozšíření služby se neuvažuje

Textové zprávy sehrály důležitou roli při zneškodnění teroristů při nedávných útocích v Paříži. Pracovník tiskárny, který se před útočníky schoval pod dřez, pomocí SMS komunikoval s policií. Ta i díky tomu útočníky zneškodnila. V Česku mohou poslat esemesku na tísňovou linku jen neslyšící. Záchranné složky lidem radí, aby v podobných případech také kontaktovali přes textové zprávy své blízké.

|Eva Malá, kov |Regiony

Lidé linku 155 často zneužívají, zlobí se liberečtí záchranáři

Denně zavolá na Zdravotní záchrannou službu Libereckého kraje kolem dvou set lidí. Často se jedná o otázku života a smrti, někteří lidé však na linku 155 zavolají, i když akutní pomoc nepotřebují. Podle záchranářů si tak chtějí zjednodušit situaci nebo si ušetřit cestu k lékaři.

|Tomáš Mařas |Regiony

Seniorům na Českolipsku pomáhá speciální tísňová linka. Hlídá jejich pohyb a také užívání léků

Zůstat zraněný a bez pomoci může být pro zdravého člověka kritické. Pro seniory a tělesně postižené je to doslova život ohrožující. Předejít tomu mohou nejen v České Lípě díky tísňové lince Anděl Strážný. Provozuje ji soukromá bezpečnostní agentura a senioři si mohou v případě potřeby zavolat pomoc nebo nechat ohlídat užívání léků.

Ročně volá na tísňové linky v Ústeckém kraji přes 400 tisíc lidí, jen 5 procent potřebuje pomoc

|Jan Bachorík |Regiony

Tísňové linky, které mají sloužit lidem v nouzi, jsou v Ústeckém kraji neustále zneužívané. Lidé volají, třeba když potřebují poradit s telefonem nebo jen pro zábavu. Takových telefonátů je 95 procent. Vtipálkové ale většinou nevědí, že za zneužití tísňové linky můžou dostat pokutu až 100 tisíc korun nebo dokonce skončit před soudem.

|Lucie Valášková, Iva Menšíková |Regiony

Dispečer záchranné služby musí být psycholog i zdravotník zároveň

Zvonění telefonu je na operačním středisku záchranné služby Královéhradeckého kraje slyšet téměř neustále. Každý telefonát je specifický a dispečeři jich vyřizují průměrně dvě stě za čtyřiadvacet hodin. Často jde o velmi vypjaté situace, které vyžadují velmi opatrný přístup.

|Martina Spěváčková, krw |Regiony

Sanitky často vyjíždějí i k lidem, kteří pomoc záchranářů nutně nepotřebují

Záchranky musí stále častěji řešit zbytečné výjezdy. Lidé například požadují příjezd sanitky, přestože by si k lékaři mohli dojít sami. Množí se také případy zneužívání tísňové linky. Nejčastěji volají děti, které se nudí ve škole, opilci nebo vtipálci. Riskují tak pokutu až 100 tisíc korun nebo týden zablokovaný mobil.