Sen ponocujících studentů
Toužebným přáním mnoha studentů je, aby jim vědomosti zůstávaly v hlavě i po ospalém nočním studiu. Němečtí neurologové, kteří studovali účinky interleukinu-6, jim toto přání možná časem splní.
Interleukin-6 (IL-6) patří mezi cytokiny - tedy látky, které pomáhají regulovat funkce imunitního systému. Účastní se zánětlivých reakcí, ale zároveň také ovlivňuje nervovou soustavu. Podle některých studií se dokonce zdálo, že interleukin-6 stimuluje vznik vzpomínek, které se ukládají během spánku v pozdních nočních hodinách. Neurologové z Univerzity v Lübecku tuto hypotézu testovali za pomoci nosního spreje a skupiny 17 zdravých studentů.
Účastníci studie strávili dvě noci po sobě v laboratoři. Nejprve dostali dávku nosního spreje, který obsahoval buď interleukin-6, nebo jen neúčinné placebo. Poté si museli přečíst dva texty (s neutrálním a emotivně laděným obsahem) a uložit se ke spánku, který vědci monitorovali prostřednictvím elektroencefalogramu. Záznamy ukázaly, že aktivita mozku v druhé polovině noci se u studentů, kteří dostali interleukin-6 nebo placebo výrazně liší.
Ráno po probuzení měli studenti za úkol napsat co nejvíc slov, která se vyskytovala v obou přečtených textech. Studenti, jejichž nosní spray obsahoval interleukin-6, si zapamatovali mnohem víc slov než ti, kterým se do nosu dostalo neúčinné placebo. Výsledky těchto i dalších testů tak přesvědčivě demonstrovaly úlohu interleukinu-6 při ukládání vzpomínek během spánku. Zároveň ukázaly, že sen o prostředku, který by zefektivnil učení v nočních hodinách, není zcela beznadějný.