Sen ponocujících studentů

Toužebným přáním mnoha studentů je, aby jim vědomosti zůstávaly v hlavě i po ospalém nočním studiu. Němečtí neurologové, kteří studovali účinky interleukinu-6, jim toto přání možná časem splní.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Spící student

Spící student | Foto: licence Public Domain (eng), Love Krittaya

Interleukin-6 (IL-6) patří mezi cytokiny - tedy látky, které pomáhají regulovat funkce imunitního systému. Účastní se zánětlivých reakcí, ale zároveň také ovlivňuje nervovou soustavu. Podle některých studií se dokonce zdálo, že interleukin-6 stimuluje vznik vzpomínek, které se ukládají během spánku v pozdních nočních hodinách. Neurologové z Univerzity v Lübecku tuto hypotézu testovali za pomoci nosního spreje a skupiny 17 zdravých studentů.

Účastníci studie strávili dvě noci po sobě v laboratoři. Nejprve dostali dávku nosního spreje, který obsahoval buď interleukin-6, nebo jen neúčinné placebo. Poté si museli přečíst dva texty (s neutrálním a emotivně laděným obsahem) a uložit se ke spánku, který vědci monitorovali prostřednictvím elektroencefalogramu. Záznamy ukázaly, že aktivita mozku v druhé polovině noci se u studentů, kteří dostali interleukin-6 nebo placebo výrazně liší.

Ráno po probuzení měli studenti za úkol napsat co nejvíc slov, která se vyskytovala v obou přečtených textech. Studenti, jejichž nosní spray obsahoval interleukin-6, si zapamatovali mnohem víc slov než ti, kterým se do nosu dostalo neúčinné placebo. Výsledky těchto i dalších testů tak přesvědčivě demonstrovaly úlohu interleukinu-6 při ukládání vzpomínek během spánku. Zároveň ukázaly, že sen o prostředku, který by zefektivnil učení v nočních hodinách, není zcela beznadějný.

Martina Otčenášková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme