Američané začínají šetřit
Šetřit, šetřit, šetřit - taková bude nejspíš mantra roku 2010 ve Spojených státech. Nejde ale o šetření penězi, i když na nich se to postupně také projeví. Jde o úspory energie a to hlavně kvůli snižování emisí skleníkových plynů.
Zelené technologie nabízí i dnes končící veletrh spotřební elektroniky v Las Vegas. A experti radí: Je třeba začít hezky doma - lépe řečeno u budov.
Úsporné budovy
"Právě na budovy se ve Spojených státech velmi zaměřujeme. Je to pro nás zásadní téma - skoro bych řekl, že je to jasné jak facka. 39 procent emisí skleníkových plynů z budov, asi dvě třetiny vyrobené elektřiny spotřebujeme v domech," říká Keith Curtis z amerického ministerstva obchodu.
Americký ministr energetiky Steven Chu označuje úspory v budovách za ovoce, které roste velmi nízko - není nic lehčího než právě na něj sáhnout a utrhnout ho.
Konzultantská firma McKinsey navrhuje investovat ve Spojených státech do úspor 500 miliard dolarů. A rozhodně to není vyhazování peněz - investice se vrátí dvakrát zpátky, a je to tedy nejen úspora energie, ale velká úspora peněz. A to jak v domácnostech, tak v obchodech i průmyslu.
Proto také administrativa prezidenta Baracka Obamy podporuje nejrůznější projekty. Mimo jiné nařídila velké spoření ve všech federálních budovách, které začalo nejen u loňské vánoční výzdoby.
Klimatická iniciativa
Je to možná paradoxní v zemi, která se vždy tak trochu chlubila tím, kolik si může dovolit spotřebovat. O úsporách se ale mluví už delší dobu. Zaměřuje se na ně i nadace bývalého prezidenta Billa Clintona. A neomezuje se přitom na Ameriku. V některých světových metropolích už spustili projekt Clintonovy klimatické iniciativy:
"Převážně se zaměřujeme na stávající budovy. To znamená vylepšení současných neefektivních vybavení budov novou, energeticky úspornou technologií. Ať už to je izolace, nová okna, nové systémy osvětlení, řídící systémy, kogenerace proudu a tepla nebo nové klimatizace, nové bojlery, solární nebo větrná energie - je toho spousta," vypočítává Michael Taylor, viceprezident společnosti Honeywell, která se zapojila do projektu Clintonovy iniciativy v Londýně.
Firmy jsou přitom často ochotné pomoci zákazníkům s počáteční investicí, kterou musí při šetření udělat, jak vysvětluje další viceprezident stejné firmy, Kent Anson: "Pro zákazníky můžeme udělat průzkum nebo audit a dokud se klient nedočká konkrétních výsledků, nebereme za to peníze. Je to unikátní proces, který se používá ve Spojených státech a v Kanadě. V Evropě zatím moc populární není, ale díky Clintonově iniciativě do Evropy přichází."