Kamiony v Německu zaplatí od srpna mýtné i mimo dálnice
Hlouběji do kapsy budou muset sáhnout dopravci při průjezdu Německem. Už od dnešní půlnoci budou platit nákladní automobily mýtné nejen na dálnicích, ale i na některých silnicích nižších tříd.
Mýtné se bude platit na čtyřproudých komunikacích, které navazují na dálniční tahy, tedy na tak zvané spolkové silnice.
Sedmnáct centů za kilometr, tedy kolem 4,5 koruny, platí v současnosti kamiony za průjezd po německých dálnicích.
Od dnešní půlnoci se tato povinnost rozšiřuje o dalších 1100 kilometrů takzvaných spolkových silnic. Výběr mýta funguje, stejně jako u dálnic, na principu satelitního určování polohy.
Kontrolovat kamiony bude 35 mobilních radarů. V případě nezaplacení hrozí řidiči pokuta 200 eur a dopravci 400 eur.
Zástupce Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Martin Felix říká, že se zpoplatnění dotkne jen tří procent komunikací z celkové délky spolkových silnic a nepřikládá tomu velký význam.
„Jednak dáváme přednost dálnicím, a když se podíváte na mapku, kde je zpoplatnění vyznačeno, tak jsou to určité kraťoučké úseky třeba okolo velkých měst. Není to žádná celková trasa, která by se najednou zpoplatnila.
„Komunikace, za které se bude platit, jsou navíc všechny v lepším stavu než drtivá většina našich dálnic,“ dodává Martin Felix.
Zástupce Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Martin Felix a zpravodajka ČRo Klára Stejskalová v Ozvěnách dne
V posledních dvou letech vybralo ministerstvo dopravy na mýtném 4,5 miliardy eur, na opravu stávající sítě to ani tak nestačí.
Od zpoplatnění dalších úseků si ministerstvo slibuje, že mu do rozpočtu na investice do výstavby a oprav silnic přibude letos 40 milionů a v příštím roce 100 milionů eur.
Peníze ale podle Felixe nejsou tím hlavním důvodem, proč se Německo chystá úseky silnic zpoplatnit.
„Nemyslím si, že by zpoplatnění dělali kvůli penězům, protože z pohledu německé ekonomiky je 100 milionů eur, které vyberou za rok, velice málo na to, jak je síť obrovská. Spíš se tím řeší lokální problémy například s objížděním.“
Dopravci to ale kritizují s tím, že zvýšené náklady nakonec dopadnou na spotřebitele, kteří za výrobky zaplatí více.
Svaz měst a obcí navrhuje v budoucnu zpoplatnit všechny komunikace. Ministr dopravy Ramsauer se také už delší dobu snaží prosadit zavedení dálničního mýta i pro osobní dopravu, kancléřka Merkelová to ale zatím striktně odmítá.
Podle zpravodajky ČRo Kláry Stejskalové nedojde ke zpoplatnění dálnic pro osobní dopravu dřív než po podzimních volbách příštího roku. Jisté ale je, že na různých variantách už ministerstvo pracuje, takže s tím lze do budoucna počítat.