Ministerstvo financí: Posílit práva klientů bank

Zlepšit chování bank ke klientům se snaží ministerstvo financí. To, že lidé nevnímají situaci nijak příznivě dokazuje i průzkum Evropské komise. Upozornily na něho Lidové noviny. Průzkum ukázal, že Češi mají z bank doslova fobii a své pocity při nutnosti v bance něco řešit popisují jako deprese, strach a komplikace.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

detail korunové mince | Foto: Česká národní banka

Ministerstvo financí připravilo plán na celkové zlepšení chování bank ke klientovi, se kterým jde na vládu ministr Bohuslav Sobotka.

Jeho náměstek Tomáš Prouza Radiožurnálu popsal, jaké změny jsou podle materiálu potřeba: "Nutná je transparentnost. Třeba, aby se platební příkaz ve všech bankách jmenoval platební příkaz a nikoli, aby se v různých bankách jmenoval různě. Takže klient nemá šanci porovnat si nabídku různých bank. Také chceme, aby se v cenících uváděla celková cena operací, a ne, abyste si takřka detektivně museli pátrat, kolik vlastně zaplatíte."

Návrh také předpokládá dát klientům bank volnost. Třeba právo odejít bez nákladů a rychle od peněžního ústavu, pokud nesouhlasí se změnou ceníku, nebo sjednotit názvosloví služeb tak, aby se v něm lidé snadněji orientovali.

Reakce finančních ústavů jsou ale podle resortu velmi různé. Bankovní asociace například připravuje kodex práv klientů a také program finanční gramotnosti, který by měl zlepšit celkový přehled lidí o bankovním sektoru.

Náměstek ministra Tomáš Prouza ale pro Radiožurnál připustil, že se může jednat o snahu ústavů schovat za mnoho materiálů a plánů výslednou neochotu změnit například politiku bankovních poplatků i dalších problémové body.

"Obecná formulace je vždycky zajímavá, ale ten kodex práv klienta může být krásný dokument plný zajímavých slov, ale klientu reálně nic neposkytne. Anebo to může být tak, jako v řadě evropských zemí, velmi podrobný dokument, který stanoví řadu pravidel pro banky. A to je bohužel věc, kterou nevíme, i když jsme se to snažili od bankovní asociace několikrát zjistit, aby nám řekli, kam až chtějí jít, ale nikdy jsme nedostali odpověď," posteskl si Prouza.

Milan Kopp, Štěpánka Čechová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme