Spotřeba piva v tradičně pivařských zemích klesá. V Německu se bude dále zdražovat

V Norimberku dnes udělí Evropskou pivní hvězdu. V mezinárodní soutěži pořádané Německým svazem soukromých pivovarů a Asociací malých a nezávislých pivovarů se už tradičně daří i českým sládkům. Pivní průmysl ale podle organizátorů nemá důvod k radosti. V Německu se piva prodává stále méně. Stejně je tomu i v České republice.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pivo, ilustrační foto | Foto: Stock.xchng

V Německu podobně jako v Česku je pivo národním nápojem. Jeho spotřeba ale každoročně klesá.

„Ty hlavní důvody jsou demografické, příliv lidí z jihu, kde pivo nemá tradici, ale také absolutní zákaz kouření a permanentní diskriminace alkoholických nápojů,“ říká Petr Hahn ze svazu německých pivařů.

Přehrát

00:00 / 00:00

O německém pivním trhu natáčela berlínská zpravodajka ČRo Klára Stejskalová. O tuzemském trhu s pivem mluvil na Rádiu Česko majitel rodinného pivovaru Bernard Stanislav Bernard

Velké pivovary proto sází na výrobu nealkoholického piva, nebo piva s příchutí, které se těší čím dál větší oblibě. Jeho výroba je ovšem nákladnější. Některé velké německé pivovary už proto oznámily, že od příštího roku zdraží. Nemělo by jít ale o víc než osmdesát haléřů na láhev.

Také v České republice klesá spotřeba piva, byť se pivovary snaží zákazníky nalákat stejně jako v sousedním Německu na nealkoholická piva a piva s příchutí. Však už také Česko dávno není zemí s největší spotřebou piva na obyvatele. Zde vede malý tichomořský stát Palau. Statistiky uvádějí, že v Německu se za rok vypije 106 litrů piva na hlavu, v Česku je to 140 litrů. Dávno pryč jsou doby, kdy to bylo 160 litrů. Spočítala to letos Světová zdravotnická organizace.

‚Pivo patří ke zdravému životnímu stylu‘

„V Česku pokles nastal a byl poměrně razantní. Souvisí s dočasným zvýšením spotřební daně na pivo o celou třetinu od 1. ledna 2010. Díky tomu se pivo zdražilo a pivovarům z toho nezůstalo vůbec nic. Všechen rozdíl šel do státního rozpočtu, ale byl nižší, než stát očekával. Druhým důvodem snížení spotřeby piva byla krize,“ vysvětluje Stanislav Bernard, majitel rodinného pivovaru Bernard a pokračuje:

„Krize latentně přežívá v obavách lidí, byť nemá v současnosti reálné ekonomické důvody. Neustále se o tom mluví a píše, lidé mají špatnou náladu, mají obavu utrácet. To jsou vlivy, které na pivovarnictví doléhají. Na spotřebu piva v restauracích měla negativní dopad i metanolová tragédie a prohibice.“

Podle Bernarda má na českém trhu obrovské zvýhodnění víno, které je zatíženo nulovou spotřební daní. Což je z ekonomického hlediska nesmysl a křiví to trh. Pivo i tvrdý alkohol jsou zatíženy spotřební daní. Bernard přitom tvrdím, že pivo patří i současnému trendu zdravého životního stylu.

Na českém trhu zažívají momentálně boom minipivovary, kterých je už zhruba 150, mají svůj svaz a podle Bernarda se skvěle rozvíjejí:

„Většinou je to jen jedna hospoda. Jsou zajímavé právě tím, že lidé do té hospody chodí a na místě vidí, jak se to pivo vaří.“

Klára Stejskalová, Tomáš Pavlíček, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme