Ostře sledované vlaky. 150 let signalizačních a bezpečnostních zařízení na železnici

Srážka protijedoucích vlaků bývá nejhorším železničním neštěstím. Proto už více než 150 let železnice zavádí a zdokonaluje různá signalizační a bezpečnostní zařízení, aby se vlaky vždycky vyhnuly. Už František Křižík v roce 1878 zkonstruoval blokové signalizační zařízení, které podstatně omezilo nebezpečí vlakových srážek.

Komentář Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Srážka dvou vlaků u Perninku | Foto: Zdeněk Trnka | Zdroj: Český rozhlas

Vzpomeňme si také na film Ostře sledované vlaky, kde výpravčí Hubička, Josef Somr, vysvětluje Václavu Neckářovi v zácviku, jak na nádraží pracovat se stavědly. Přirovnává to k vratům do statku, do stodoly, která se rovněž musí za vozem vždycky zavřít. Nejprimitivnější, ale velice bezpečné zařízení možná podnes používají řidiči na devítikilometrové jednokolejné elektrické dráze z Bad Schandau údolím Křimického potoka k Heidemühle.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ondřej Vaculík: Ostře sledované vlaky

V místě, kde se protijedoucí soupravy míjejí, musí si jejich řidiči předat kolík. Ten je jen jeden. A teprve když předals a převzals kolík, můžeš jet a máš zaručeno, že trať je volná.

Kdyby strojvedoucí na krušnohorské trati z Karlových Varů do Johanngeorgenstadtu měli k dispozici onen kolík, v ceně tak asi pěti korun, ke srážce vlaků u Perninku by určitě nedošlo.

Možná by stačil kolík

Až do Nejdku je trať z Karlových Varů modernizována, dálkově řízená a zabezpečená. Desetikilometrový úsek mezi Novými Hamry a Perninkem žádné zabezpečení nemá a v tomto úseku se vlaky také míjejí, neboli křižují. V pracovní dny v Perninku, v sobotu, v neděli a ve svátek podle o půl hodiny posunutého jízdního řádu v Nových Hamrech.

Toho tragického 7. července 2020 vyjel strojvedoucí z Nových Hamrů jako ve svátek, tedy s úmyslem křižování v Perninku. Asi se domníval, že svátky vycházejí na pondělí a úterý. Říká se tomu chyba lidského faktoru, takže strojvedoucí zřejmě bude stíhán pro trestný čin obecného ohrožení. Dva mrtví, několik těžce zraněných.

Nešťastný strojvedoucí pak údajně seděl na mezi a naříkal: „Co jsem to udělal?“ Je to ale jenom jeho chyba? To by se mohlo stát každému, asi vás také napadá. Vždyť na každý rozjezd, odjezd vlaku vždycky museli být alespoň dva: Jeden dal semafor na volno, vlakvedoucí zatroubil na trubku a pak teprve strojvedoucí rozjel mašinu.

Šéf inspekce k nehodě u Českého Brodu: Pracovní doba i odpočinek byly u strojvedoucího v pořádku

Číst článek

Výpravčí na lokálních tratích už nejsou, stejně jako zmizely i semafory. A vlakvedoucí také už netroubí, ba i jízdenky často místo průvodčího prodává automat. Všechna odpovědnost je pouze na jednom člověku. Je to možné?

Vývoj bezpečnostního systému zvaného radioblok ministerstvo dopravy prý zastavilo a evropský systém kontroly vlaků je pro lokální tratě příšerně drahý, mobilní jednotka na každé vozidlo údajně stojí deset milionů. Je to vůbec možné? Není to poněkud předražené a co když to selže?

Pane ministře dopravy, nechci vám radit, vzpomeňte si třebas na to Křižíkovo blokové signalizační zařízení, to se osvědčilo; a pro bezpečné křižování vlaků mezi Novými Hamry a Perninkem by možná úplně postačoval onen kolík. Jedete, až si předáte kolík, a to ať je pátek, nebo svátek.

Autor je spisovatel a komunální politik

Ondřej Vaculík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme